Abstract:
ما در رسانه و جامعۀ مصرفی کاملا غرق شدهایم و بنابراین مهم است که یاد بگیریم چگونه معانی و پیامهای آن را بفهمیم، چگونه آن را تفسیر کنیم و چگونه از آنها انتقاد کنیم. مطالعات فرهنگی به ما اجازه میدهد تا تمامی گسترۀ یک فرهنگ را موردبررسی قرار دهیم و بهصورت انتقادی موشکافی کنیم بدون هیچ نوع پیشداوری علیه یکگونۀ متن فرهنگی، نهاد فرهنگی یا عمل فرهنگی. این مقاله، دربارۀ سهم بالقوه رویکردهای مطالعات فرهنگی در سواد رسانهای است. مطالعات فرهنگی شامل پروژه سهجانبۀ تجزیهوتحلیل تولید و اقتصاد سیاسی فرهنگ، متون فرهنگی و دریافت مخاطبان از آن متون و اثرات آنها است. این رویکرد جامع باعث اجتناب از تمرکز بسیار محدود در یک بعد از پروژه و نادیده گرفتن بقیه ابعاد میشود. برای جلوگیری از چنین محدودیتهایی، من یک رویکرد چندوجهی را پیشنهاد میکنم که الف) در مورد تولید و اقتصاد سیاسی بحث میکند ب) تحلیل متنی را درگیر میکند ج) دریافت و استفاده از متون فرهنگی را مطالعه میکند.
We are immersed from cradle to grave in a media and consumer society and thus it is important to learn how to understand, interpret, and criticize its meanings and messages. Cultural studies allows us to examine and critically scrutinize the whole range of culture without prior prejudices toward one or another sort of cultural text, institution, or practice. cultural studies contains a threefold project of analyzing the production and political economy of culture, cultural texts, and the audience reception of those texts and their effects. This comprehensive approach avoids too narrowly focusing on one dimension of the project to the exclusion of others. To avoid such limitations, I would thus propose a multiperspectival approach that (a) discusses production and political economy, (b) engages in textual analysis, and (c) studies the reception and use of cultural texts. this article is about the potential contributions of a cultural studies perspective to media critique and literacy.
Machine summary:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Media Cultural Texts 2 Ideological Analysis 3 Multiculturalist Program 4 Subordinate Classes 5 Alternative Lifestyles 6 Multiculturalism 7 Cultural Wars 8 Encoded 9 Dominant Encoded Meanings مطالعات فرهنگی میتواند نشان دهد که فرهنگ رسانه ای چگونه ما را دست کاری و به ما تلقین میکند و به این ترتیب میتواند افراد را برای مقاومت در برابر معانی غالب در محصولات رسانه های فرهنگی و تولید معانی خود توانمند کند.
طیف گسترده ای از انواع نقد متنی ٦ از فرهنگ رسانه وجود دارد، اعم از روش های تجزیه وتحلیل کمی محتوا٧ که به کالبدشکافی تعداد و یا میزان قسمت های خشونت آمیز در یک متن تا بررسی کیفی ٨ که به بررسی تصاویر زنان ، سیاه پوستان یا سایر گروه ها میپردازد و یا این که برای گشودن معانی متون ، نظریه های انتقادی مختلفی را اعمال میکند؛ یا اینکه توضیح دهد برای تولید معانی متون ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Pornography 2 Corporate Hegemony 3 Ideological Positions 4 Narrative Strategies 5 Image Construction 6 Textual Criticism 7 Quantitative Content Analysis 8 Qualitative Study چگونه عمل میکنند.
به عنوان مثال ، مطالعه رادوی ٥ (١٩٨٣) در مورد استفاده زنان از رمان Harlequin نشان میدهد چگونه این کتاب ها فرار از واقعیت را برای زنان فراهم میکند و نمیتواند به عنوان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Textual Encoding 2 Audience Decoding 3 Audience Reception And Use Of Media Culture 4 Ethnographic 5 Radway بازتولیدی از نقش ها، رفتار و گرایش های سنتی زنان درک شود.