Abstract:
متن پیش روء بخشی از نسخهای دو قسمتی
است که نویسنده بخش اول آن را مورد مداقه قرار داده
است. بخش مذکون شامل یادداشتهایی درباره مسائل
اخباری اصولی» تصوف و غنا از مباحث اصلی و جاری
نیم قرن آخرصفوی است. این متون توسط شخصی به
نام حاجی حسین زاوانی تهیه و تنظیم شده و چندین
قسمت رادربرمی گیرد. نویسنده دراین جستارومباحث
مطرحشده در قسمتهای مختلف این نسخه رز بیان
میکند. نخستین قسمت از بخش اخباری اصولی,:
بحثی نسبتا مفصل درباره ترجیح اجتهاد و اصولگرایی
براخباریگری بوده و خلاصهای از مهمترین ادلهای رکه
اصولیها درنقد اخباریگری دارن» بیان میشود. دومین
قسمت شامل متنی از محقق سبزوار یکه رساله فارسیای
است و به جهت متعلمان نوشته و درباره مبحث اجتهاد
وتقلید است. نقد میشود. سومین قسمت. مربوط به
سوال تازهای اس ت که حاجی حسین زاوانی دریاره حدیث
انماعلیناان نلقی الیکم الاصول وعلیکم ان تفرعوامطرح
کرده واینکه آیا معنای این حدیث» تجویزاجتهاد است یا خیر را تشریح میکند.
The present essay concerns the study
of the first part of a two-part old manuscript.
The first section contains notes on the fundamental
issues of Akhbārī and Uṣūlī, Sufism,
and Affluence, which were common issues
of the last half of the Safavid period. These
texts were prepared and edited by a person
named Haji Hussein Zāvānī and include several
sections. In this article, the author discusses
the issues raised in different sections of this
manuscript. The first section concerns the
issues debated by Akhbārī and Uṣūlī proponents
and contains a relatively detailed discussion of
the preference of ijtihad and rationalism over
traditionalism, and summarizes some of the
most important arguments that rationalists
have in their critique against traditionalism.
The second part includes a text by Muḥaqiq
Sabzivārī, which is a Persian treatise written
for students and is about the subject of ijtihad
and Taqlīd. The third part is related to the new
question that Haji Hussein Zāvānī has raised
about the hadith of “Indeed, we are giving you
the principles and you need to extract the secondary
issues from them” and explains whether
the hadith indicates the permissibility of ijtihad
or not.