Abstract:
از مهمترین عواملی که بهطور فزایندهای افکار و رفتار خریداران را شکل میدهد، رعایت اخلاق و پایبندی به اصول اخلاقی در کسبوکارهای امروزی میباشد. یکی از چالشهای اساسی کسبوکارها بهخصوص کسبوکارهای آنلاین، پایبندی فروشندگان به اصول اخلاقی است که بر جنبههای مختلف کسبوکار ازجمله تمایلات رفتاری خریدار و تصویر خردهفروش اثرگذار است. پژوهش حاضر به اخلاقیات خردهفروشان الکترونیک و تاثیر آن بر تمایلات رفتاری خریدار و تصویر خردهفروش میپردازد. این پژوهش از نظر هدف از نوع توسعهای و کاربردی میباشد. جامعه آماری را 342 نفر از مشتریانی که به صورت الکترونیک خرید میکنند تشکیل میدهد. ابزار گردآوری دادههای کمی پرسشنامه بودهاست. تحلیل دادهها به روش مدل سازی معادلات ساختاری و بااستفاده از نرمافزارهای اسپیاساس و پیالاس انجام شدهاست. مدل اخلاقیات خردهفروشان الکترونیک شامل پنج بعد میباشد: 1. حریم خصوصی، 2. امنیت، 3. قابلیت اعتماد ، 4. عدم فریبکاری 5. خیرخواهی. براساس یافتههای پژوهش، اخلاقیات خردهفروشان الکترونیک بر تمایلات رفتاری خریدار و تصویر خردهفروش تاثیر مثبت و معناداری دارد.
It is the ethics and commitment to morals in today’s business that are of the most important factors that shape the buyer’s thinking and manners on a growing basis. One of the main challenges ahead of businesses, especially online businesses is sellerschr ('39') commitments to morals that influences different aspects of each business such as the buyerchr ('39') s behavioral tendencies and retailer image. The present study examined electronic retailers’ ethics and its impacts on the buyerchr ('39') s behavioral tendencies and retailer image. In terms of aims, the study is developmental and practical. The statistical population includes 342 customers that shop online. The quantitative data were gathered by means of questionnaire. The data were analyzed by Structural Equation Modeling and through SPSS and PLS software. The model of e-retailers ethics involves five dimensions: 1. Privacy, 2. Security, 3. Reliability, 4. Non-deception, 5. Benevolence. As for the findings, e-retailers ethics positively affect the buyerchr ('39') s behavioral tendencies and retailer image.
Machine summary:
پس میتوان گفت اگرچه پژوهش هایی در خصوص مباحث اخلاقی در حوزه بازاریابی انجام شده است ، اما هریک از این پژوهش ها به جنبه های مختلف و پراکنده ای از موضوع پرداخته اند و پژوهشی که به طور جامع رابطه اخلاقیات خرده فروشی را با تمایلات رفتاری خریداران و تصویر خرده فروشی بررسی نماید، یافت نشد.
بنابراین ، پژوهش حاضر در نظر دارد تا تأثیر اخلاقیات خرده فروشان الکترونیک را بر تمایلات رفتاری خریداران و تصویر خرده فروش بررسی نماید.
نتایج این پژوهش نشان داد که درک مصرف کنندگان با توجه به اخلاق خرده فروشان آنلاین تأثیر مستقیمی بر قصد خرید آنان با توجه به نقش میانجی اعتماد و عدم قطعیت درک شده مصرف کننده دارد [١٥].
بر اساس مطالب فوق و نوآوری پژوهش ، فرضیه چهارم نیز بررسی میشود، یعنی : فرضیه چهارم : نقش میانجی تصویر خرده فروش در رابطه میان اصول اخلاقی خرده فروشان الکترونیک و تمایلات رفتاری مصرف کننده .
با توجه به مطالب بیان شده تفاوت پژوهش حاضر با سایر پژوهش های مشابه این است که در پژوهش های پیشین ، رابطه اصول اخلاقی خرده فروشان الکترونیک با تمایلات رفتاری خریداران و تصویر خرده فروش آن هم در قالب یک مدل جامع بررسی نشده است .
The perceptions of consumers regarding online retailers’ ethics and their relationship with consumers’ general internet expertise and word of mouth: a preliminary analysis, Journal of Business Ethics, 83(4), 641-656.
International Journal of Electronic Marketing and Retailing, 9(1), 89-108.