Abstract:
توسعه روزافزون فضای سایبر و استفاده از فناوریهای ارتباطات و اطلاعاتی نقش موثری در تولید، انتشار و انتقال اطلاعات داشته و سطح دسترسی به محتوای برخط را برای آحاد جامعه فراهم ساخته است. از این رو فضای مجازی به عنوان یک ابزار توانمندساز قابلیت ترویج آزادیهای اساسی همچون آزادی بیان، آزادی دسترسی به اطلاعات را و وسیله موثر برای ارتقای حقوق بشر محسوب میگردد، اما در عین حال، شرایطی را فراهم میسازد تا در آن حقوق افراد نقض یا محدود گردد. در این میان حقوق کودکان به عنوان آسیبپذیرترین قشر جامعه معمولا مورد تعرض و سوءاستفاده قرار میگیرد. در دنیای معاصر کودکان زمان زیادی را برای فعالیتهای آموزشی، تفریحی و سرگرمی در اینترنت و فضای مجازی سپری میکنند. در این فضا با توجه به گستردگی دامنه آن، مخفیبودن هویت کاربران، سرعت بالا، فرامرزیبودن، فقدان مکانیزم اعمال صلاحیت دولتها میتواند بر حوزه شناخت و ادراک کاربران تاثیر عمیقی گذاشته و افراد به خصوص کودکان و نوجوانان را با خطرات خاص مواجه نماید. از این رو حقوق کودک باید از سوی دولتها و سایر نهادهای دولتی و مدنی و سایر متولیان امور کودکان مورد حمایت و صیانت ویژه قرار گیرد. سوال اصلی تحقیق این است که دولتها به موجب حقوق بینالملل عرفی و اسناد معتبر بینالمللی نسبت به حمایت از کودکان در فضای سایبر چه تعهدات سلبی و ایجابی دارند؟ چه ساز و کارهای فنی، قانونی و ساختاری را برای حمایت از کودکان را در برابر آسیبهای این فضا در دسترس است؟ رویه دولتها و نهادهای بینالمللی و جامعه مدنی در صیانت از حقوق کودک از یکسو و حفظ جریان آزاد اطلاعات و آزادی بیان چگونه بوده است؟ برای پاسخ به این سوالات، محقق با استفاده از روش توصیفی به دنبال ارائه چارچوب منسجمی برای حمایت از کودکان در فضای مجازی میباشد.
The increasing development of cyberspace and the use of ICTs have had an effective role in the production, dissemination and transmission of information and have provided the community with access to online content. As such, cyberspace is an enabling tool to promote fundamental freedoms such as freedom of speech, freedom of access to information and an effective means of promoting human rights, however, at the same time it can provide the conditions for breach, violation or restriction of individual's rights. Amongst them, children's rights, as the most vulnerable segment of society, are often abused and invaded. In the contemporary world, children spend a great deal of time on educational, leisure and entertainment activities in cyberspace and online. In this space with the expanse of its domain, anonymity, the high speed, the lack of borders, the lack of mechanisms of government oversight, would have an intensive impact on the domain of users' cognition and perception and pose special risks to individuals, especially children and adolescents. Therefore, the rights of the child must be protected by governments, non-governmental organizations, civil institutions and other child affairs authorities. The main question of this study is what are the positive and negative obligations of governments to protect children in cyberspace under international customary law and internationally accredited documents? What technical, legal and structural mechanisms are available to protect children against online' damages? What has been the practice of governments and international institutions and civil society in protecting children's rights on the one hand and maintaining a free flow of information and freedom of expression on the other? To answer these questions, the researcher uses a descriptive method to provide a coherent legal framework for protecting children in cyberspace.
Machine summary:
مسؤوليت دولت ها و ساز و کارهاي صيانت از حقوق کودک در فضاي مجازي 1 محمدرضا حسيني چکيده توسعه روزافزون فضاي سايبر و استفاده از فناوري هاي ارتباطات و اطلاعاتي نقش مؤثري در توليد، انتشار و انتقال اطلاعات داشته و سطح دسترسي به محتواي برخط را براي آحاد جامعه فراهم ساخته است .
سؤال اصلي تحقيق اين است که دولت ها به موجب حقوق بين الملل عرفي و اسناد معتبر بين المللي نسبت به حمايت از کودکان در فضاي سايبر چه تعهدات سلبي و ايجابي دارند؟ چه ساز و کارهاي فني، قانوني و ساختاري را براي حمايت از کودکان را در برابر آسيب هاي اين فضا در دسترس است ؟ رويه دولت ها و نهادهاي بين المللي و جامعه مدني در صيانت از حقوق کودک از يکسو و حفظ جريان آزاد اطلاعات و آزادي بيان چگونه بوده است ؟ براي پاسخ به اين سؤالات ، محقق با استفاده از روش توصيفي به دنبال ارائه چارچوب منسجمي براي حمايت از کودکان در فضاي مجازي ميباشد.
وضعيت کودکان در محيط سايبر در اين بخش ابتدا به وضعيت کودکان در فضاي مجازي و نحوه فعاليت هاي آنلاين آن ها پرداخته ميشود و سپس براساس تحليل آمارها راه کارها و تجويزهاي لازم براي تحقق حقوق کودکان ارائه مي گردد: آمار اتحاديه بين المللي ارتباطات از راه دور (ITU)، يونيسف و شوراي اروپا نشان ميدهد که بيش از يک سوم کودکان جهان به اينترنت دسترسي دارند و از آن استفاده ميکنند.
Human rights guidelines for Internet Service Providers, Council of Europe Expert on Data Protection.