Abstract:
ایمان به ظهور مصلح آخرالزمان و مهدی دوران در زمره امور غیبی است که رسول خدا (ص) از آن اطلاع داده و تأیید و پذیرش آن واجب است. آیات قرآن، روایات متواتر از شیعه و اهل سنت و اجماع و اتفاق مسلمانان و ادراک مکاتب و ادیان گوناگون پیرامون نیاز به ظهور منجی از مهمترین ادله در اثبات ظهور مهدی امت از نسل پیغمبر آخرالزمان است. توجه به هر دو بُعد محتوای دینی و الزامات رسانهای و بهرهمندی از این دو برای شناساندن مطلوب موعود آخرالزمان ضروری است. در این پژوهش با بهرهگیری از متون دینی و روایی با روش تحلیل درونمایه، به تمییز مشخصات منحصر به فرد حضرت حجت (عج) از مدعیان دروغین میپردازیم، و سپس با روش تحلیل گفتمان، رویکردها و گفتمان حاکم بر آثار رسانهای 9 گروه اصلی فعال از مدعیان دروغین مهدویت را استخراج میکنیم و از میان این دو و تحلیل درونمایه مصاحبه با خبرگان مهدویت و رسانه، الگوی مطلوب رسانهای مقابله با آنها را تبیین خواهیم کرد.
Belief in the unseen is fundamental in all heavenly religions, and the invitation of heavenly leaders is effective in the people who believes in the existence of a world and things beyond this tangible world. Belief in the advent of the last reformer and Mahdi of the time is also one of these matters that the Messenger of God (PBUH) informed about and its approval and acceptance is obligatory. Quranic verses, frequently transmitted narrations from Shiʿites and Sunnis and the consensus of Muslims and what agreed with by various schools and religions in the field are among the most important proofs for the necessary emergence of the Mahdi of the generation of the last prophet. Therefore, belief in prophecy requires belief in the appearance of that Imam, and it is not permissible to separate the two. In this way, it seems necessary to pay attention to both dimensions of religious content and the requirements of the media and to benefit from these two wings in order to recognize the last promised. Therefore, in this study, by using religious texts and narratives with the method of theme analysis, we distinguish the unique characteristics of Hadrat Hujjat (AS) from false claimants, and then by analyzing the discourse, the approaches and the discourse governing the media effects of 9 main active groups. We will extract Mahdism from the false claimants, and between these two and the analysis of the content of interviews with Mahdism and media experts, we will explain the desired model of the media to oppose them.
Machine summary:
آخرالزمان، منجی، مهدی، رسانه، مدعیان مقاله برگرفته از: احمد سیاح، طراحی الگوی مطلوب تصویرپردازی از امام عصر ارواحنا فداه در رسانهها، رساله دکتری، استاد راهنما: حسن زارعی متین و سید محمدحسین هاشمیان، دانشکده مدیریت، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران، 1398.
تصریح بر تعداد 12 امام و نصب آن از جانب خدا و به نص پیغمبر و ائمه پیشین در جوامع حدیثی فریقین آمده است، به طوری که بر اساس محاسبه مؤلف منتخب الاثر (صافی گلپایگانی، 1392) 271 روایت دلالت بر امامت 12 نفر دارد و نیز 94 روایت بیان میدارد که مهدی (ع) نفر دوازدهم ایشان است و 91 روایت بر اولینبودن حضرت علی (ع) و دوازدهمینبودن حضرت حجت دلالت دارد؛ و 107 حدیث ضمن بیان دو مطلب فوق 9 تن از ایشان را از نسل امام حسین (ع) و حضرت مهدی را نهمین ایشان میخواند؛ و نیز 50 حدیث بر اسامی شریف دوازده امام دلالت دارد؛ با توجه به احادیث و منابع، سه قطب غدیر، عاشورا و رجعت نقاط عطف مهدویت و از سوی دیگر غدیر و عاشورا رسانههای اصلی تشیعاند که بهویژه معصومان (ع) دربارهشان امر به تبلیغ کردهاند.
"/> Meytham Tavakoli Bina Muḥammad Ranjbar Hosseini (Received on: 2019-12-17; Accepted on: 2020-02-05) Abstract This article is responsible for comparing the views of Abul Ḥasan Ash'arī and Ibn Taymiyyah on the non-indicative and indicative attributes of God and their humanistic interpretation of them with a descriptive-analytical method.