Abstract:
برهان صدیقین یکی از براهین مهم در اثبات وجود خدا است. تقریرهای مختلفی از این برهان از زمان فارابی و ابنسینا تا به امروز صورت گرفته است. ملاهادی سبزواری یکی از شارحان تفکر صدرایی و بعضاً در زمره منتقدان آن است که میکوشد با پیشنهادن چهار تقریر از برهان صدیقین راه جدیدی در مباحث الاهیات بالمعنی الاخص بگشاید. هدف این مقاله بازخوانی این تقریرات است تا روشن کند که راه پیمودهشده سبزواری تا چه حد مقرون به توفیق بوده است. از طرفی فیلسوفان معاصر، مانند عبدالله جوادی آملی و محمدتقی مصباح یزدی به هنگام نقل این براهین، آن را نقد نیز کردهاند. در این مقاله میکوشیم با اتکا به روش تحلیلیتوصیفی، این نقدها را تبیین و تحلیل کنیم. نتیجه پژوهش این است که سبزواری فقط در دو تقریر با اتکا به اصالت وجود و صرفالوجود در راستای صدیقین قدم نهاده که آن دو تقریر هم خالی از اشکال نیست. یعنی هر دو مبنا از مسائل نظری و نیازمند اثبات است و استفاده از مبانی نظری و تشکیکپذیر از اتقان و استحکام برهان میکاهد.
The burhani siddiqin, the proof of siddiqin, is one of the most important proofs of the existence of God. Various interpretations of this argument have been made from the time of Farabi and Ibn Sina to the present day. Mulla Hadi Sabziwari is one of the commentators of Sadra's thought and sometimes among its critics who tries to open a new way in ilahiyyat bi`l ma`n al-akhass, theology in its narrowest sense, by proposing four manners of expression for the proof. The purpose of this article is to re-read these manners of explanation to measure them. On the other hand, contemporary philosophers, such as Abdullah Javadi Amuli and Muhammad Taqi Misbah Yazdi, have also criticized these arguments while quoting them. In this article, we try to explain and analyze these critiques with a descriptive analytical method. As explained in the article, only in two explanations Sabziwari has taken a step toward the proof on the basis of originality and simplicity of existence, and the step is also a case of objection. That is, both aforementioned bases are theoretical issues and need to be proven, and using such doubtful bases reduces the strength of the proof.
Machine summary:
اما چون اصالت وجود نیازمند استدلال است، لذا سبزواری در اثبات واجبالوجود براهین مختلفی اقامه کرده و در آخر به تبعیت از ملاصدرا به برهان صدیقین تمسک جسته که موثقترین برهان در این زمینه است.
لذا وی در تقریر خود از برهان صدیقین چنین آورده است: تقریری را محکم و مختصر گویند که در آن ابتدا، اصالت وجود اثبات شود و سپس گفته شود حقیقت وجود که عین واقعیت است، امری است مطلق که عدم در آن راه نمییابد؛ زیرا این دو (وجود و عدم) نقیض یکدیگر هستند و استحاله اجتماع نقیضین امری بدیهی و مسلم است.
تقریر حاضر را علاوه بر تعلیقه بر اسفار، در اسرار الحکم نیز آورده و برخی عبارات را در آنجا نیز تکرار کرده است: «و این طریقه انیقه اسدّ و اخصر و اشرف است، چراکه به بطلان دور و تسلسل نیازی نیست و به امکان و حدوث و غیر آن از صفات خلقی نیز نظر نداریم، بلکه از حقیقت وجود پی به وجوبش میبریم» (سبزواری، 1351: 15).
Journal of Imamiyyah Studies Vol. 6, No. 11, September 2020 The Divine Word as Viewed by Abu`l-Ḥasan Ashʿarī and Muḥammad Ḥusayn Ṭabaṭabaʾī 1 ʿAlī Behjati 2 ʿAlīAllah Bedashti Hamid Malekmakan Mostafa Soltani (Received on: 2019-09-02; Accepted on: 2020-02-08) Abstract Divine word, kalām-i ilahī, is one of the most important, long-standing and controversial issues among Islamic religions.
This study comparatively examines the views of Abul Ḥasan Ashʿarī and Muḥammad Ḥusayn Ṭabāṭabāʾī about the divine speech.