Abstract:
مفهوم اکوبرندینگ از زمان تولد تا اکنون گسترش یافته و دامنهای وسیعتر از فعالیتهای زیستمحیطی برندها را در بر گرفته است. یکی از مراحل ایجاد اکوبرند، طراحی هویت بصری آن است. با وجود ورود مفهوم پایداری به حوزه دیزاین و پیدایش گرافیک دیزاین پایدار، طراحی هویت بصری پایدار و اکودیزاین بصری یک اکوبرند پدیدهای نوظهور است که همراستا بودن یک برند با اهداف زیستمحیطی آن را تا حد بسیار بالایی ارتقا بخشیده است. پرداختن به چیستی مفهوم اکوبرندینگ و حوزههای تحت پوشش آن در دورههای مختلف از آغاز تا اکنون و چگونگی راهکارهای طراحی پایدار هویت بصری برند، هدف اصلی این پژوهش قرار گرفته است. علاوه بر آشنایی با مفهوم و تاریخچه اکوبرندینگ و توسعه مفهوم آن در سالهای اخیر که با رویکردی تاریخی به آن پرداخته شده، بررسی دیزاین پایدار هویت بصری و ایجاد اکوبرندینگ با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی نیز انجام گرفته و همچنین اولین نمونه اکوبرندینگ خلقشده و راهکارهای مورد استفاده در طراحی آن معرفی شده است. یافتهها حاکی از آن است که در طراحی هویت بصری پایدار برند تلاش میشود تا از میزان جوهر، کاغذ و انرژی مصرفی و همچنین حجم فایلهای دیجیتالی کاسته شود. در نتیجه میزان اثرات زیستمحیطی و هزینههای اقتصادی یک برند از طریق طراحی پایدار به میزان قابل توجهی کاهش مییابد. بنابراین در روند طراحی، محیط زیست و ضرورت توجه به سلامت آن، در کنار عوامل و ملاحظات دیگر مورد توجه برخی طراحان است و عمومیت یافتن آن در میان جامعه طراحان، در خور اهمیت است.
Eco-branding was conceived in the second half of the 20th century by some environment friendly brands, with the commencementof voluntary eco-labelling programmes in the late 1970s. The concept of eco-branding, though, has expanded since its inception covering a wider range of corporate environmental activities. One of the steps in creating an eco-brand is to design its visual identity. Despite the introduction of the concept of sustainability into the field of design and the emergence of sustainable graphic design, sustainable visual identity design and visual ecodesign is an emerging phenomenon which has greatly improvedthe alignment of a brand with its environmental agenda. The main purpose of this research is to address the concept of eco-branding and the scope covered by it in different periods from the beginning until now,as well as sustainable design strategies of brand visual identity. In addition to an introduction to the concept and history of eco-branding and its development in recent years, and a study of sustainable visual identity design and eco-branding, the first example of eco-branding and its design approach has been introduced.
Efforts are made in designing a sustainable visual brand identityto reduce the amount of ink, paper and energy consumed, as well as the size of digital files. As a result, the environmental impact and economic costs of a brand are significantly reduced through sustainable design. Therefore, the environment and the necessityto pay attention to its health, along with other factors and considerations considered by some designersin the design processare of importance, as are their proliferation the design community.