Abstract:
هدف: از مهمترین عواملی که بهطور فزایندهای افکار و رفتار خریداران را شکل میدهد، رعایت
اخلاق و پایبندی به اصول اخلاقی در کسبوکارهای امروزی میباشد. در این پژوهش باتوجه به
افزایش گرایش مصرفکنندگان به خرید الکترونیکی و لزوم رعاپت اخلاقیات توسط خردهفروشان به
توسعه الگوی اخلاقیات خردهفروشان الکترونیک و تاثیر آن بر تصویر خردهفروش و مزیت رقابتی
پرداخته میشود.
روش: این پژوهش در بخش کیفی از نوع بنیادی و در بخش کمی از نوع توسعهای میباشد. روش
مورد استفاده در این پژوهش در بخش کیفی تحلیل تم و در بخش کمی» پیمایش پرسشنامه ای
است. جامعه آماری بخش کیفی را متخصصان حوزه بازاریابی اینترنتی و اخلاق کسبوکار و جامعه
آماری بخش کمی را ۳۴۲ نفر از مشتریانی که به صورت الکترونیک از وبسایت دیجیکالا خرید
میکنند تشکیل میدهد. ابزار گردآوری دادههای کمی، پرسشنامه محققساخته بوده است.
یافتهها: تحلیل دادهها به روش تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرمافزارهای اسپیاساس و
پیالاس انجام شدهاست. الگوتوسعه یافته اخلاقیات خردهفروشان الکترونیک شامل شش بعد
۶ حرفهای گرایی.
نتیجه گیری: براساس یافتههای بخشر کمی پژوهش. اخلاقیات خردهفروشان الکترونیک بر تصویر
خردهفروش و مزیت رقابتی تاثیر مثبتی دارد.
Objective: It is the ethics and commitment to morals in today’s business that are of the most important factors that shape the buyer is thinking and manners on a growing basis. The present, due to the increasing tendency of consumers to buy electronically and the need to observe ethics by retailers, expand the ethics among e-retailers with its impact on retailer’s image .
Methodology: In the realm of qualitative research, this study is fundamental, and in terms of quantitative research, it is developmental. The research method in the qualitative study is thematic analysis and in the quantitative study is questionnaire. The statistical population in the qualitative research consists of internet (online) marketing and business ethics experts. In the quantitative part, the statistical population encompasses 342 customers that shop online from Digi Kala. The quantitative data were collected through a self-administered questionnaire.
Finding: Data were also analyzed through confirmatory factor analysis by means of SPSS and PLS. The expanded qualitative model of e-retailers’ ethics consists of six dimensions: 1-Privacy 2-security 3-commitment/reliability 4-non-deception 5-benevolance 6-professionalism.
Conclution: According to the findings from the quantitative research, e-retailers’ ethics positively impact e-retailers’ image and competitive advantage