Abstract:
روش آموزش مبتنی بر ابرها در محیط یادگیری یکی از روش های نوین و فعال آموزشی در یادگیری، پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی است. این پژوهش با بررسی اثربخشی آموزش مبتنی برابرها در محیط یادگیری مودل برماندگاری یادگیری و پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان شهر دهلران انجام شده است. روش این تحقیق از نوع توصیفی میباشد. برای انتخاب جامعه آماری تحقیق تمامی معلمان ابتدایی شهر دهلران را در نظر گرفته شد، جامعه آماری معلمان در مقطع ابتدای شهر دهلران به تعداد 480 نفر بود که حجم نمونه 214 نفر با استفاده از جدول مورگان و با توجه به حداکثر پارامترهای آزاد در مسیرهای فرض شده مدل برماندگاری یادگیری و پیشرفت تحصیلی و همچنین سازگاری اجتماعی پژوهش؛ به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه که محقق تهیه کرده بود، استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل از روشهای توصیفی میانگین و انحراف معیار استفاده میشود و برای آزمون فرضیات از نرمافزار آماری SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد یادگیری، پیشرفت تحصیلی و سازگاری دانش آموزان براساس دیدگاه معلمان جوان و مسن، براساس سابقه تدریس رابطه معناداری وجود دارد. همچنین آموزش مبتنی بر ابرها با محیط یادگیری مودل با یادگیری، پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان با توجه به سطح تحصیلات معلمان رابطه معناداری وجود دارد.
Machine summary:
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (به تصوير صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج جدول (6)، ضريب همبستگي پیرسون بین دیدگاه معلمان جوان و مسن، یادگیری، پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان برابر است با 703/0 و مقدار عدد معنيداري (Sig) مشاهدهشده براي این ضريب کوچکتر از .
هدف سوم پژوهش حاضر این بود که آموزش مبتنی بر ابرها با محیط یادگیری مودل با یادگیری، پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان با توجه به سطح تحصیلات معلمان خواهد بود.
ضريب همبستگي پیرسون بین آموزش مبتنی بر ابرها با مودل و یادگیری، پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی از دیدگاه معلمان برابر است با 678/0 و مقدار عدد معنيداري (Sig) مشاهدهشده براي این ضريب کوچکتر از .
با توجه به نتایج جدول بالا، ضريب همبستگي پیرسون بین دیدگاه معلمان جوان و مسن، یادگیری، پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان برابر است با 703/0 و مقدار عدد معنيداري (Sig) مشاهدهشده براي این ضريب کوچکتر از .
یافته بعدی نشان میدهد بین آموزش مبتنی بر ابرها با محیط یادگیری مودل با یادگیری، پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان با توجه به سطح تحصیلات معلمان رابطه وجود دارد.
آخرین یافته این پژوهش نشان میدهد که بین آموزش مبتنی بر ابرها با محیط یادگیری مودل در یادگیری، پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان و سابقه تدریس معلمان رابطه وجود دارد.
با توجه به نتایج جدول بالا، ضريب همبستگي پیرسون بین سابقه تدریس معلمان و یادگیری، پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان برابر است با 810/0 و مقدار عدد معنيداري (Sig) مشاهدهشده براي این ضريب کوچکتر از .