Abstract:
عدم شناخت کامل مقتضا عقد نکاح دائم و به دنبال آن درج بعضی از شزوط، گاهی منجر
به اختلافنظر در مورد صحت این شروط میشود. برا بررسی صحت یا بطلان شرط عدم
توالد در نکاح دائم در ابتدا با پرداختن به معنا نکاح و آثار آن این نتیجه حاصل شده که
اگرچه از نظر لغت، نکاح به معنا وطی اما در اصطلاح شرع حقیقت در عقد است و با
توجه به آثار متعدد ذکر شده برا ازدواج، نکاح نمی تواند امر تک بعد بوده و تنها برا
اطفاء شهوت و یا توالد وضع شده باشد. در ادامه با تمسک به مبانی فقهی، قانون و رویه
قضایی نتیجه حاصل شد که این شرط نه خلاف مقتضا ذات عقد و نه نامشروع و نه سلب
حق به صورت کلی است زیرا هدف ازدواج نیل به امور گوناگونی است و توالد از آثار
ازدواج است نه تنها هدف منحصر به فرد ازدواج. به علاوه قانون چنین شرطی را منع نکرده
است و شرط مزبور نه تنها مخالف با اخلاق حسنه و نظم عمومی نمی باشد بلکه عین
احترام به اراده آزاد انسان ها در چهارچوب نظم عمومی می باشد.
Not knowing permanent wedlock requirement and the following insert of some of the conditions completely, the subject to the evidence of the necessity of fulfillment to no reproduction condition of permanent wedlock. At first, the meaning of wedlock, its aspects and influences have been focused to review the inaccuracy or accuracy of no reproduction condition in permanent wedlock and the result has been achieved is that wedlock in terms of Sharia, is the truth of marriage, although in terms of word, it means mating and considering the mentioned influences and blessing about marriage, wedlock can’t be one-dimensional and can’t just be ruled for quenching lust and to give birth to someone. In the following, with the help of juridical foundation, law and judicial procedure, the result has been achieved is that this condition is not unlike wedlock requirement, illegitimate and foreclosure totally because the purpose and ultimacy of marriage is to reach different affairs and giving birth is not just the exclusive purpose of marriage but is the influence of marriage. In addition, law hasn’t prohibited such condition and aforementioned condition is not unlike good behavior and public discipline but is the exact respect for free will of human beings in the frame of public discipline.
Machine summary:
پذيرش هريک از نظريات فوق اثرات متفاوتي بر فرد و جامعه خواهـد داشـت لـذا بـه دنبال رفع اختلاف و رسيدن به نظر درست و شناخت مقتضاي ذات عقد نکـاح ، چنـين موضوعي را انتخاب کرده تا به اين نتيجه برسيم که معيار تشـخيص مقتضـي ذات عقـد نکاح چيست ؟ آيا شرط عدم توالد و تناسل خلاف مقتضي ذات عقـد نکـاح اسـت يـا خيـر؟ در ايـن راسـتا جهـت تبيـين هرچـه بهتـر موضـوع ، ضـمن تعريـف نکـاح و عناصر،اهداف و آثار آن به بررسي انواع شروط ضمن عقد نکاح پرداخته ايم و در ادامه نظر مشهور فقهاي اماميه و اهل سنت آورده ميشـود.
ثانيـا منظور محقق از واژگان به کاررفته در متن را در معاني بيان شده آشکار ميکنـد کـه ايـن امر به لحاظ منطقي، جهت جامع الاطراف بودن و مانع الاغيـار بـودن هـر تحقيقـي لازم است ١-١- معناي لغوي و اصطلاحي نکاح مداقه در تعريف لفظ نکاح روشن ميسازد که آيا اين لفظ در منابع فقه اماميه و حقـوق ايران ، که مشتمل بر آيات قران و روايات وارده است ، تنها بر امـر نزديکـي و آميـزش و توالد دلالت دارد، يا مقصود از آن مطلق عقد نکاح است ؟ به عبـارت ديگـر لازم اسـت حقيقت واژه نکاح در متون فقهي و حقوقي روشن شود زيـرا ايـن منـابع مبنـاي وضـع قوانين بوده و شناخت دقيق حقيقت و مجاز در آن ها، تأثير مستقيمي بـر فهـم احکـام و استخراج قوانين دارد.