Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی سبک تصمیمگیری مدیران مدارس شاهینشهر انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان تربیت بدنی شهر شاهینشهر در سال 1398 میباشد. به دلیل کفایت جامعه، تعداد حجم نمونه 150 نفر در نظر گرفته شده و نمونهگیری به روش سرشماری انجام شده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نیومن و کنراد، پرسشنامه عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت و پرسشنامه سبکهای عمومی تصمیمگیری اسکات و بروس بوده که روایی آنها به تأیید اساتید مدیریت ورزشی رسیده و پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای مدیریت دانش 83/0، عملکرد سازمانی 87/0 و سبکهای عمومی تصمیمگیری 91/0 به دست آمده است. تجزیه و تحلیل دادهها با روش ضریب رگرسیون و مدلسازی ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS22 و Amos انجام شده است. نتایج یافتههای پژوهش نشان میدهد مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی معلمان مرد تربیت بدنی با نقش میانجی سبک تصمیمگیری مدیران مدارس شاهینشهر تأثیرگذار است. همچنین خلق دانش، بهکارگیری دانش، انتقال دانش و نگهداری دانش، بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی تأثیرگذار است. علاوه بر آن، خلق دانش، بهکارگیری دانش، انتقال دانش و نگهداری دانش بر سبک تصمیمگیری مدیران تأثیرگذار است. در نتیجه میتوان گفت که با اجرای هر چه بهتر مدیریت دانش و نیز بهبود سبکهای تصمیمگیری توسط مدیران، عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی بهبود مییابد.
The purpose of this study was to investigate the impact of knowledge management on organizational performance of physical education teachers with the mediating role of Shahin Shahr school principals’ decision making style. This is a descriptive-survey research. The statistical population of the study consisted of all physical education teachers in Shahin Shahr in 1398. Due to the adequacy of the population, the sample size was 150 persons and sampling was done by census method. Data were collected using standard Newman and Conrad Knowledge Management Questionnaire, Hershey and Goldsmith Organizational Performance Questionnaire, and Scott and Bruce Decision Making Styles Questionnaire. Using Cronbach's alpha for knowledge management (0.83), organizational performance (0.87) and general decision making styles (0.91) were obtained. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis using Spss version 22 and Amos software. Descriptive statistics (e. g. frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics, i.e. Kolmogorov-Smirnov test, regression coefficient and structural modeling, were used. The results showed that knowledge management had an impact on the organizational performance of male physical education teachers with the mediating role of Shahin Shahr school principals’ decision making style. Knowledge creation, knowledge utilization, knowledge transfer and knowledge retention also influenced the organizational performance of physical education teachers. Knowledge creation, knowledge utilization, knowledge transfer and knowledge retention influenced managers' decision making style. As a result, it can be said that with better implementation of knowledge management by school principals and improvement of decision making styles by principals, the organizational performance of physical education teachers improves.
Machine summary:
تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی سبک تصمیمگیری مدیران شهرستان شاهینشهر علی سلمانی زاده1* The Effect of Knowledge Management on Organizational Performance of Physical Education Teachers with the Mediating Role of Decision Makers in Shahin Shahr Ali Salman Zadeh 1* تاریخ دریافت: 30/10/1398 چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی سبک تصمیمگیری مدیران مدارس شاهینشهر انجام شده است.
نتایج یافتههای پژوهش نشان میدهد مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی معلمان مرد تربیت بدنی با نقش میانجی سبک تصمیمگیری مدیران مدارس شاهینشهر تأثیرگذار است.
واژههای کلیدی: مدیریت دانش، عملکرد سازمانی، سبکهای تصمیمگیری، معلمان تربیت بدنی تاریخ پذیرش: 05/08/1399 Abstract The purpose of this study was to investigate the impact of knowledge management on organizational performance of physical education teachers with the mediating role of Shahin Shahr school principals’ decision making style.
با توجه به مطالب گفته شده آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان، نقش مهمی در برنامهریزی و توسعه ورزش دارد و مفهوم سبک تصمیمگیری مدیران و رابطه آن با مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در بین کارکنان این سازمان، از اهمیت قابلتوجهی برخوردار است؛ اگرچه درخصوص رابطه این سه متغیر، پژوهشهای زیادی انجام نشده است.
یافته این پژوهش مبنی بر تاثیر نگهداری دانش بر عملکرد معلمان با مطالعات تولایی و کریمی(1397) همسو است که نشان داد مدیریت دانش بر عملکردهای غیرمالی سازمان با اثر میانجی سبک تصمیمگیری مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری دارد.