Abstract:
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی است که به روش زیستنگاری-که یکی از زیرمجموعههای پژوهش روایی است- انجامشده است. در پژوهشهای زیستنگاری تجربه یک یا چند فرد گردآوری شده و گزارش پژوهش به شیوه پژوهش روایتی تدوین میشود؛ بنابراین در این پژوهش، محققان از طریق بررسی مصاحبه با معلمان نمونه کشوری، در پی شناسایی مؤلفههای موفقیت معلمان نمونه کشوری بودهاند. بدین روی پس از بررسی و مطالعه متن مصاحبهها بهصورت مکرر و با استفاده از روش کدگذاری باز، مراحل این پژوهش صورت گرفت و کدهایی حاصل گردید. سپس کدهایی که دارای مشترکات معنایی و مفهومی بودند در دستههای واحدی قرار گرفتند و به این شکل دستههای کمتری حاصل گردید. در مرحله آخر، بهمنظور تقلیل دستههای به وجود آمده در مرحله دوم و یافتن مضمونهای کلیتر، سعی شد با یافتن نقاط مشترک بین 22 مقوله به وجود آمده، مضامین متن کشف و تعیین شوند. در نهایت 4 مضمون کلی بدست آمد که عبارتاند از: 1. ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی معلمان نمونه 2. روابط انسانی معلمان نمونه 3. مهارتهای حرفهای معلمان نمونه 4. ویژگیهای کلاس درس معلمان نمونه. معلمان علاقهمند میتوانند با مدنظر قرار دادن این مؤلفهها و افزودن سایر مؤلفهها به خصوصیات خود، بر کیفیت کار خویش و نهایتاً کیفیت نظام آموزشی بیفزایند.
This research is a qualitative study which was done based on biographical method which is one of the sub-categories of narrative research. In the biographical research, the experiences of one or more individuals are collected and the research report is formulated through narrative research. Therefore, in this study, the researchers have been identifying the success factors of national teachers through examining interviews with sample teachers. This was done by repeatedly reviewing the text using the open coding method. Subsequently, codes with semantic and conceptual commonalities were grouped into single batches, resulting in fewer batches. In the last step, to reduce the categories created in the second stage and to find more general themes, it was attempted to discover and identify the textual themes by finding common points among the twenty-two categories. Finally, four general themes were identified: 1- Personality and ethical characteristics of the sample teachers 2- Human relations of the sample teachers 3- Professional skills of the sample teachers 4- Classroom characteristics of the sample teachers. Interested teachers can increase the quality of their work, and ultimately the quality of the educational system, by employing these basic components and adding other components to them.
Machine summary:
بررسی و شناسایی مؤلفههای موفقیت معلمان نمونه کشوری مرتضی پورشیرازی1* و محمدکاظم قائدی2 Factors influencing Teachers' Success: The Case of Selected National Teachers Morteza Pourshirazi1* and Mohamadkazem Ghaedi 2 تاریخ دریافت: 10/12/1398 چکيده پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی است که به روش زیستنگاری-که یکی از زیرمجموعههای پژوهش روایی است- انجامشده است.
پژوهشگر دیگری به شناسایی عوامل مؤثر بر تدریس موفق معلمان نمونه در درس ریاضی پایه ششم ابتدایی شهرستان مراغه پرداخته است و بیان داشته است که توجه خاص به معلم بهعنوان مهم ترین اهرم آموزشی و تربیت معلم شایسته و مستعد و پویا در طول دوران خدمت از ضروریات محسوب میشود (مرادی، 1393).
همچنین فلاح زاغچشم(1391) در پژوهشی با هدف بررسی تأثیر مهارتهای تدریس بر میزان خلاقیت و ابتکارات معلمان نمونه در مقاطع مختلف تحصیلی به این نتیجه رسیده است که در نمونۀ مورد پژوهش تدبیر آموزشی وضوحسازی، تدابیر مدیریتی، تدبیر آموزشی بازخورد، روشهای نوین تدریس، وضعیت اقتصادی-اجتماعی، تدبیر آموزشی برنامهریزی و تدبیر آموزشی مرور پیشدانستههای فراگیران به ترتیب از جمله عوامل تأثیرگذار در محور اصلی تدریس میباشند.
به بیان دیگر، سعی بر آن شده است عواملی که بهعنوان ریشه و مؤلفههای موفقیت یک معلم نمونه در باور و بیان خود اوست بررسی شود؛ زیرا این معلمان بهعنوان مصداقی از یک عملکرد مطلوب نظام آموزش و پرورش حضور عینی دارند.
در این روش پژوهشی، پژوهشگران با بررسی تجربیات معلمان نمونه کشوری سعی بر آن داشتهاند تا مؤلفههای موفقیت آنها را شناسایی و معرفی کنند.