Abstract:
هدف پژوهش حاضر، آسیبشناسی سطحینگری در مواجهه با نمادهای دینی بود. شخصیتها، اعمال، اشیاء، مکانها و زمانهای خاص که نزد پیروان ادیان مختلف، مقدس شمرده میشود و بهنوعی با آداب و رسوم اجتماعی آنها پیوند خورده، نماد دینی نام دارد. باتوجه به نقش و جایگاه نمادهای دینی در برنامههای تربیتی، پرسش این است که سطحینگری در مواجهه با نمادهای دینی و بسندگی به ظواهر این نمادها چه آسیبهایی را در مسیر تربیت دینی بهدنبال دارد؟ تحقیق حاضر، ضمن اشاره به نمونههایی از گرایش مذکور که در قرآن و حدیث مورد توجه قرار گرفته، آسیبهای این پدیده را با روش تحلیل متن و در برخی موارد تحلیل منطقی مورد بررسی قرار داده است. براساس یافتههای پژوهش، زمانی که ظاهر یک امر دینی در مقابل باطن آن اهمیت بیشتری بیابد و تلاش افراد تنها معطوف به ظواهر آن باشد، امر دینی مورد تهدید و آسیب جدی قرار میگیرد و آسیبهایی چون در حاشیه ماندن تکالیف اصلی، تصدیگری ناصالحان در امور دینی، منزوی شدن عالمان و صالحان، برقراری ارتباط آسیبزا با انسانها و اشیاء، ترویج خرافات و رسوم غلط اجتماعی و بیحرمتی به نمادها و مقدسات را در پی خواهد داشت.
The life of academic systems depends on the creation, evolution and scientific development. There is inextricable link between the humanities and cultural factors. The production of this science has made it complicated and difficult. Therefore, The goal of this research, Analyzing and explaining cultural components Affecting Humanities Production at Islamic University Been and It has been confirmed by the mix- method. Used In the qualitative part of the grounded theory and in the quantitative part of the survey method. The data were collected by in-depth interviews With 20 experts in qualitative part. The questionnaire was completed by 190 Faculty Member of Payame Noor University of Isfahan and Chahar Mahal Bakhtiari.The validity of the interview questions and the questionnaire was confirmed by the content, concurrent method. Reliability was estimated by coefficient of agreement (90.06) and Cronbach's alpha (0.89, respectively).founding shows the impact of three cultural components: structural, attitudinal, managerial also 55 sub-components on the production of the humanities at Islamic University. Then tested in the current state of higher education. The results of correlation matrix, coefficient of determination and F value showed overlap and high explanatory power of these three cultural subscales with the criterion variable. The cultural attitude component has the highest share with the three components of scientific, administrative and social attitude. The cultural management component has had the smallest share in explaining the humanities production variable at Islamic University.