Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل و تبیین مؤلفههای فرهنگی (مدیریتی، ساختاری و نگرشی) مؤثر بر تولید علوم انسانی در دانشگاه اسلامی است. از آنجا که حیات نظامهای دانشگاهی در گرو خلق، تکامل و تحول علمی است و ارتباط ناگسستنی علوم انسانی با عوامل فرهنگی، تولید این علوم را با پیچیدگی و دشواری همراه ساخته، ازاینرو در پژوهش حاضر با روش آمیخته تأییدی به تحلیل و تبیین مؤلفههای فرهنگی (مدیریتی، ساختاری و نگرشی) مؤثر بر تولید علوم انسانی در دانشگاه اسلامی پرداخته شده است. در بخش کیفی از نظریه دادهبنیاد و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شده است. دادهها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه عمیق با 20 نفر از خبرگان مطالعات کلان علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی تهران و دانشگاه اصفهان و در بخش کمی بهمنظور بررسی وضع موجود در دانشگاه پیامنور به کمک 190 نفر از اعضای هیئتعلمی رشتههای علوم انسانی دانشگاه پیامنور استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری جمعآوری شده است. روایی محتوایی سؤالات مصاحبه و پرسشنامه توسط صاحبنظران و روایی همزمان پرسشنامه با ضرایب همبستگی در آزمون همتراز مورد تأیید واقع شده است. همچنین پایایی سؤالات مصاحبه بهکمک ضریب توافق (06/90) و پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ (89/.) تأیید شده است. یافتههای حاصل از مطالعات اسنادی و کیفی با روش دادهبنیاد حاکی از تأثیر سه مؤلفه اصلی ساختاری، نگرشی و مدیریتی و 55 زیرمؤلفه فرهنگی بر تولید علوم انسانی در آموزش عالی است که بهمنظور بررسی وضعیت موجود در دانشگاه پیامنور مورد آزمون واقع شده است. نتایج ماتریس همبستگی، ضریب تعیین و میزانF، نشانگر همپوشی و قدرت تبیین بالای این سه زیرمؤلفه فرهنگی با متغیر ملاک هستند. در این بین مؤلفه نگرش فرهنگی بیشترین سهم و مؤلفه مدیریت فرهنگی کمترین سهم را در تبیین متغیر تولید علوم انسانی در دانشگاه پیامنور دارا هستند.
The life of academic systems depends on the creation, evolution and scientific development. There is inextricable link between the humanities and cultural factors. The production of this science has made it complicated and difficult. Therefore, The goal of this research, Analyzing and explaining cultural components Affecting Humanities Production at Islamic University Been and It has been confirmed by the mix- method. Used In the qualitative part of the grounded theory and in the quantitative part of the survey method. The data were collected by in-depth interviews With 20 experts in qualitative part. The questionnaire was completed by 190 Faculty Member of Payame Noor University of Isfahan and Chahar Mahal Bakhtiari.The validity of the interview questions and the questionnaire was confirmed by the content, concurrent method. Reliability was estimated by coefficient of agreement (90.06) and Cronbach's alpha (0.89, respectively).founding shows the impact of three cultural components: structural, attitudinal, managerial also 55 sub-components on the production of the humanities at Islamic University. Then tested in the current state of higher education. The results of correlation matrix, coefficient of determination and F value showed overlap and high explanatory power of these three cultural subscales with the criterion variable. The cultural attitude component has the highest share with the three components of scientific, administrative and social attitude. The cultural management component has had the smallest share in explaining the humanities production variable at Islamic University.