Abstract:
مفهوم انگیزش کارکنان و توجه به عواملی که باعث ایحاد انگیزه میگردد از جمله مهمترین موضوعاتی است که در بهرهوری نیروی انسانی مطرح میباشد. انگیزش کارمندان دولت، مدتهاست که از موضوعات جذاب بوده است. این تحقیق با هدف تبیین مدل و بررسی رابطه بین عوامل سازمانی و غیرسازمانی با انگیزه در خدمات عمومی (دولتی) صورت پذیرفت. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به روش توصیفی–همبستگی انجام شدهاست. حجم نمونه شامل 324 نفر از کارکنان شهرداریهای استان خراسان رضوی بوده که به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای برگزیده شدهاند. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامههای ترکیبی انگیزه خدمت عمومی، عوامل سازمانی و عوامل غیرسازمانی گردآوری شد و ضریب پایایی (αکرونباخ) برای پرسشنامهها به ترتیب 822/0، 815/0 و 795/0 به دست آمد و به منظور اطمینان از تناسب شاخصها با مؤلفهها (بررسی روایی) از آزمون خبرگی و تحلیل عاملی اکتشافی و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. دادهها با نرمافزارهای "اس پی اس اس" و "آموس" تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین شاخصهای سازمانی و غیرسازمانی با انگیزش خدمت عمومی کارکنان وجود دارد و روابط در مدل تحقیق تایید شد و در پایان بر اساس یافتههای تحقیق، پیشنهادهایی نیز ارائه گردید.
The concept of motivation of employees and attention to factors which creates incentives is one of the most important issues in labor productivity. The motivation of government employees has long been fascinating. The present study aimed to explain a model of organizational and non-organizational factors related to public service motivation. the present study is applied in terms of practical purpose and in terms of descriptive - correlation. The sample size includes 324 employees of the municipalities of Khorasan Razavi province selected by multistage cluster sampling. The tools used in this study are the Combined General Service Motivation Questionnaire, the Combined Questionnaire of Organizational Factors and the Non-Organizational Factors Questionnaire, which reliability was obtained through Cronbach's alpha of 0.822, 0.815 and 0.795, respectively. In order to make sure that the indices are proportional to the components (validity check), expert examination and exploratory factor analysis were used. Data analysis was performed using structural equation modeling using SPSS and Amos softwares. The results showed that there is a significant relationship between the indicators and the motivation of public service staff. Finally, based on the findings of the research, some suggestions have been made.
Machine summary:
نتايج تحقيق نشان داد که رابطه معناداري بين شاخص هاي سازماني و غيرسازماني با انگيزش خدمت عمومي کارکنان وجود دارد و روابط در مدل تحقيق تاييد شـــد و در پايان بر اساس يافته هاي تحقيق ، پيشنهادهايي نيز ارائه گرديد.
واژگان کليدي : انگيزه خدمت عمومي ، عوامل سازماني ، عوامل غيرسازماني مقدمه و بيان مسئله موضوع انگيزه ي خدمت عمومي کارکنان دولت ، يکي از گسترده ترين چالش هاي اداره امور عمومي و مديريت دولتي بوده (پروسکي و ريتز١، ٢٠١٤) و در شکل دهي و تغيير مسير بخش دولتي اهميت فراواني داشته (هورواس و هولوسي -واداز٢، ٢٠١٨)، بطوريکه در سالهاي اخير نقش رويکرد انساني در فرآيند توسعه بيشتر مورد توجه قرار گرفته است .
Naff & Crum مفاهيم اساسي تحقيق و توسعه فرضيه هاي پژوهش 1 انگيزه خدمت عمومي به زعم نعمتي و همکاران (١٣٩٥)، انگيزه خدمت عمومي نيرويي برانگيزاننده است که افراد را به ارائه خدمات با ارزش به شهروندان واداشته و تعيين کننده اي مهم در عملکرد سازماني افراد مي باشد به گونه اي که به عنوان انگيزه اي نوع دوستانه براي خدمت در راستاي منافع نوع بشر توصيف مي شود.
Ritz, Brewer & Neumann 6.
"Leading to make a difference: a field experiment on the performance effects of transformational leadership, perceived social impact, and public service motivation".
A. (Eds), Public Management and Performance: Research Directions, Cambridge University Press, Cambridge and New York, NY, pp:152-177.
"Does Public Service Motivation Mediate the Relationship between Goal Clarity and both Organizational Commitment and Extra-Role Behaviours".
"Investigating the meaning and structure of public service motivation across populations"; Journal of Public Administration Research and Theory, Vol. 23 No. 1, pp: 79-102.