Abstract:
نوشتار حاضر با هدف مطالعه ی جامعه شناختی جریان های فرهنگی نوپدید و به منظور پاسخگویی به این سوال انجام گرفته است که آموزه های عرفان حلقه، در کل دارای چه ماهیت و کارکردهایی بوده و به تبع آن، چه آسیب های سیاسی اجتماعی بر ایران دارد؟ در این پژوهش با استفاده از روش های اسنادی و میدانی (تکنیک مصاحبه) داده ها و اطلاعات گردآوری شده است. جامعه ی هدف پژوهش مشتمل بر دو گروه ۱- مروجان و اعضای فرقه ی نوظهور عرفان حلقه در ایران و ۲- خبرگان و متخصصان در حوزه ی مورد مطالعه است. حجم نمونه با استفاده از روش اشباع نظری و از هر گروه ۳۰ نفر جهت مصاحبه انتخاب شد. شیوه ی نمونه گیری به صورت غیراحتمالی (نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی) صورت گرفت. داده های گردآوری شده با استفاده از شیوه ی تحلیل محتوای کمی کیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن است که آسیب های ناشی از ترویج آموزه های عرفان حلقه در حوزه ی اجتماعی، شامل تغییر فرهنگ، ایجاد چالش در هویت ملی، متهم کردن نظام به اعمال محدودیت، ترویج سیاست تساهل و تسامح افراطی و... است و آسیب ها در حوزه ی سیاسی نیز شامل راه اندازی جنگ نرم، نفوذ در حاکمیت، تضعیف و تشکیک در مبانی امنیت ملی، ترور فرقه ای، تبلیغات ضدنظام و... است.
The present article has been done with the aim of studying the sociology of emerging cultural currents and in order to answer these questions, what are the nature and functions of the teachings of Halqeh mysticism in general and, consequently, what are the socio-political harms to Iran? In this research, data and information have been collected using documentary and field methods (interview technique). The aim of this study consists of two groups: 1- The promoters and members of the Halqeh mysticism in Iran and 2- Experts and specialists in the field of study. The sample size was selected using theoretical saturation method and 30 people from each group were interviewed. The sampling method was non-probabilistic (targeted sampling and snowball). The collected data were analyzed using quantitative-qualitative content analysis method. The findings indicate that the damage caused by the promotion of the teachings of the Halqeh in the social field includes the change of culture, challenging the national identity, accusing the system of imposing restrictions, promoting a policy of extreme tolerance and... and damages in the political arena also include launching a soft war, infiltrating the government, weakening and doubting the foundations of national security, sectarian assassination, anti-regime propaganda, and so on.
Machine summary:
com رضا صفریشالی 3 تاريخ دريافت: 5/6/1399 تاريخ پذيرش: 30/8/1399 چكيده نوشتار حاضر با هدف مطالعهی جامعهشناختی جریانهای فرهنگی نوپدید و بهمنظور پاسخگویی به این سؤال انجام گرفته است که آموزههای عرفان حلقه، در کل دارای چه ماهیت و کارکردهایی بوده و به تبع آن، چه آسیبهای سیاسی ـ اجتماعی بر ایران دارد؟ در این پژوهش با استفاده از روشهای اسنادی و میدانی (تکنیک مصاحبه) دادهها و اطلاعات گردآوری شده است.
(1) از میان جریانهای فرهنگی مختلف در کشور، آنچه مدنظر نوشتار حاضر است، جریانهای فرهنگی نوپدید تحت عنوان «فرق نوظهور» و مشخصاً «عرفان حلقه (کیهانی)» است که در سالهای اخیر در ایران، رشد داشته و ازجملهی موفقترین این جریانها در جذب افراد مختلف بوده و درعینحال جریان معنوی بدیع و معروف در کشور نیز محسوب میشود و این قابلیت را دارد که چندین کارکرد را انجام دهد که از آن جمله میتوان به مواردی چون: الف) معنابخشی از طریق ارائهی یک نظام عقیدتی؛ ب) ایجاد تعلق جمعی و وابستگی گروهی؛ ج) آرامشبخشی و تسکیندهندگی؛ د) درمانگری؛ م) امکان نائل شدن به مقام مربی برای سرپرستی حلقهای جديد بهمثابه زیرمجموعهی جریان اصلی و...