Abstract:
هدف از این پژوهش نقد کتاب «الگوهای آموزشی در تربیت بدنی» اثر مایکل دبلیو. متسلر، ترجمه دکتر رضوان رضوانی اصل و همکاران خواهد بود. روش پژوهش کاوشگری فلسفی انتقادی و جامعه تحقیق محتوا و ساختار کتاب خواهد بود. پرسشنامه «نقد کتب ملی» به عنوان ابزار و چارچوب نقد استفاده خواهد شد. کتاب دارای 693 صفحه، دو بخش و پانزده فصل است. یافتههای نقد از دو بعد توصیف و تفسیر شکلی و محتوایی اثر ارائه خواهد شد. امتیازات شکلی شامل: صفحه آرایی، ویرایش ادبی، شناسه کامل، کیفیت خوب چاپ. برخی از امتیازات محتوایی شامل: چینش مطالب در قالب بخش ها و فصلها؛ تطابق محتوای با سر فصلهای برخی از دروس دانشگاهی، بسط ایده جامع در طراحی و اجرا درس تربیت بدنی؛ کاستی های شکلی شامل: جذابیت کم روی جلد، شمار زیاد صفحات کتاب. کاستیهای محتوایی شامل: تکراری بودن مطالب، بیتوجهی نسبی به اشاره به نظریههای علمی موجود، اشاره نکردن به الگوهای آموزشی تلفیقی، مشکل تدریس کتاب در طول یک ترم برای یک درس دو واحدی، معادلسازی متوسط و ضعیف اصطلاحات تخصصی، عدم اطمینان به ترجمه کتاب. با توجه به وجود کتابهای راهنمای معلم توصیه این کتاب به معلمان تربیت بدنی ایرانی شایسته نیست.
The purpose of this study was to criticize the book “Instructional Models for Physical Education”. The research method of critical philosophical exploration and society was the study of the content and structure of the book. National Criticism Questionnaire was used as a tool and framework for the critique. The book has 693 pages, two parts, and 15 chapters. The findings of the review were presented in two dimensions: description and interpretation of the form and content of the work. The points regarding the form analysis include layout, literary editing, full ID, and good quality prints. Some content scores include content in sections and chapters, content matching with the headlines of some academic lessons, expanding the idea of designing and implementing physical education lessons’ shapes such as low charm, large numbers book pages. Content failures encompass duplication of content, relative neglect to refer to existing scientific theories, lack of mentioning the integration patterns, the problem of teaching a book during a semester for a two-unit lesson, moderate and weak equation of specialized terminology, and uncertainty to translate book. According to the teacher’s guide books, this book is not recommended to Iranian Physical education teachers.
Machine summary:
برای این منظور نویسنده مطالب را در هفت حوزه ارائه کرده است: حوزۀ برنامهریزی برای آموزش (اشاره به عناصر واحد درسی)، حوزۀ مدیریت زمان (آمادهسازی تجهیزات قبل از کلاس و بهرهگیری از روشی جدید برای حضور و غیاب)، حوزۀ کلاس (ایجاد محیط یادگیری، مدیریت فضا و تجهیزات، و پایش دانشآموزان درحین اجرای فعالیتهای یادگیری)، ارائۀ تکلیف (جلب و حفظ توجه دانشآموزان، ارائۀ اطلاعات واضح به دانشآموزان، ارائۀ همزمان اطلاعات گفتاری و دیداری، و استفاده از واژههای قابل درک)، و ساختار تکلیف (شرح مدت زمان تکلیف، توضیح معیارهای عملکردی، شرح گونههای درونتکلیفی، و شرح گزینههای تغییر سطح دشواری)، حوزۀ ارتباط (جلب توجه دانشآموز، صحبت واضح و شفاف، استفاده از واژهها در سطحی مناسب، و تغییر آهنگ صدا)، حوزۀ ارائۀ اطلاعات آموزشی (رهنمودها، راهنمایی، و بازخورد)، حوزۀ استفاده از پرسش برای یادگیری (پرسشهای محتوایی، مهارت استفاده از پرسش، و درخواست توضیح و دلیل)، و حوزۀ مرور و خاتمۀ درس (انتقال به بخش مرور و استفاده از ارتباطهای تعاملی).
یک برنامۀ جامع واحد درسی ده مؤلفه دارد: ـ تحلیل بافت: شامل معلم، دانشآموزان، محتوا، و منابع موجود؛ ـ تحلیل و فهرستبندی محتوای درس: بدین معنی که هر واحد درسی دربرگیرندۀ چیست و دانشآموزان به چه ترتیب آنها را یاد خواهند گرفت، تعیین نسبت میان مدت یادگیری هر بخش از محتوا از سوی بیشتر دانشآموزان و تعداد دروس هر واحد درسی؛ ـ اهداف عینی یادگیری: این اهداف در سه حیطۀ شناختی، عاطفی، و روانی حرکتی و در دو سطح کلی و رفتاری تدوین میشوند و باید متناظر با یکدیگر باشند؛ ـ انتخاب الگوی آموزشی: تصمیمگیری دربارۀ انتخاب الگو حتماً بعد از مدنظر قراردادن بافت، محتوا، و اهداف انجام میشود.