Abstract:
نقش بسیار مهم حافظۀ فعال در فعالیتهای روزمرۀ زندگی و تحصیلی انسانها، پژوهشگران را بر آن داشته تا روشهایی را برای بهبود عملکرد آن طراحی کنند. هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر کارآمدی پردازش و عملکرد حافظۀ فعال دانشآموزان دختر دورۀ متوسطۀ دوم است. طرح این پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دورۀ متوسطۀ دوم شهر یاسوج در سال تحصیلی 95-96 است که تعداد 30 نفر بهروش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه، گمارده شدند. ابزار پژوهش نرمافزار شاخص پردازش اطلاعات و نرمافزار انبک [1] است. پس از انجام پیشآزمون، آزمودنیهای گروه آزمایش بهمدت 12 جلسه تحت آموزش راهبردهای خودگردانی مبتنیبر مدل پنتریچ قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. مجددا دو گروه با پسآزمون ارزیابی شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مانکوا انجام شد. نتایج نشان داد نمرات پسآزمون کارآمدی پردازش و حافظۀ فعال در دو گروه تفاوت معنادار دارد؛ بدین معنی که کارآمدی پردازش و عملکرد حافظۀ فعال گروه آزمایش بعد از آموزش راهبردهای خودگردانی افزایش یافته است. بنابر نتایج بهدستآمده از مطالعۀ حاضر، میتوان نتیجه گرفت آموزش راهبردهای خودگردانی میتواند باعث افزایش کارآمدی پردازش و عملکرد حافظۀ فعال دانشآموزان شود.
The crucially important role of working memory in the daily activities of human life and education has led researchers to devise ways to improve working memory. The purpose of this research was to determine the effectiveness of instructing self- regulation strategies on processing efficiency and working memory function among female high school students. The design of this study was a quasi-experimental, pre-test, post-test with a control group. Software information processing index and N-Back software have been used as the research tools. The statistical population consisted of all high school female students in Yasouj city in the academic year of 2016-2017, that a 30 sample of students was selected through multi-stage cluster sampling and assigned to two groups of experimental and control. After the pre-test, the experimental group was trained for 12 sessions based on the Pintrich model, and the control group did not receive any training. Again, two groups were evaluated with post-test. Data analysis was performed using MANCOVA. The results showed that the post-test of the processing efficiency and working memory performance has significant difference between the two groups. This indicated that the processing efficiency and working memory performance in the experimental group increased after the training of self-regulation. Based on the results of the present study, it can be concluded that training self-regulation strategies can increase the processing efficiency and students' working memory performance.