Abstract:
هرمان رومر، محقق و نویسنده مسیحی در اشتوتگارت آلمان متولد شد. او در جوانی
با فعالی تهای تبلیغی بهائیت آشنا شد و مشغول تحقیق و مطالعه دربارۀ آن شد. رومر
اثری تحقیقی و فاخر در حوزۀ بابیه و بهائیه نوشت و توانست زوایای تاریک آن را خصوصا
در اروپا، روشن نماید. او بابیت و بهائیت را نه یک دین الهی، بلکه یک فرقه سیاسی
مذهبی خطرناک معرفی می کند که رهبران آن برای رسیدن به اهدافشان از حربۀ خشونت و
ترور و حذف فیزیکی مخالفان استفاده کردند.
رومر تاریخ و کتاب های بهائیه را تحری فشده می داند و معتقد است متون و آموزه های رهبران
بهائی باتوجه به تحولات روز بازنگری شده و سانسور و اصلاح م یگردد. او ضمن بیان تاریخ
بهائی و اختلا فهای ایجادشده بین مدعیان رهبری، معتقد است که حقوق قانونی و شرعی
صبح ازل را برادر قدرت طلبش غصب کرده و ربوده است. او ضمن معرفی کتاب اقدس
)کتاب مقدس بهائیان(، معتقد است که متن کامل کتاب به دلائل مختلف از دید بهائیان
و غیربهائیان، پنهان شده است. رومر برای پیامبر بهائیان عصمت قائل نیست و معتقد
است که اشتباهات زیادی را در زمان رهبری خود مرتکب شده است. به علاوه، این سخن
را که بهاءالله مدت 40 سال در حبس و تبعید بوده است، کاملا بی اساس م یداند. همچنین،
هرمان رومر معتقد است که بهائیان در جریان انقلاب مشروطه ایران، با شعارهای جهان وطنی
آرمانگرایانه غیرواقعی، به علائق ملی و منافع ایرانیان خیانت کردند.
هیرمان رومر، هو باحث وکاتب مسیحی، ولد فی مدینة اشتوتغارت فی المانیا. تعرف فی فترة شبابه
علی النشاطات الدعویة للبهائیة وانشغل فی البحث والدراسة فی هذه الدیانة. ألف رومر بحثا
ممتازا عن الدیانة البابیة والبهائیة وتمکن من تسلیط الضوء علی الزوایا المظلمة من نشاطاتهما
وخاصة فی اوروبا. ورأی رومر أن البابیة و البهائیة لا یمثلان من الادیان الالهیة، بل اعتبرهما من
الفرق السیاسیة الدینیة الخطیرة التی لا یتورع زعمائها عن استخدام العنف والتصفیات الجسدیة
لمعارضیهم من اجل بلوغ غایاتهم. اعتبر رومر ان تواریخ وکتب البهائیة تحریفیة وهو یعتقد ان
نصوص وتعلیمات زعماء البهائیة تعاد کتابتها وتجری علیها تغ ییرات و عملیات حذف و إضافة
تبعا لتطورات الاحداث. ومع تبیانه لتاریخ البهائیة والخلافات التی حصلت بین أدعیاء الزعامة
فی البهائیة، فهو یعتقد ان حقوق صبح الأزل القانونیة والشرعیة قد اغتصبت وسرقت منه من
قبل شقیقه. وخلال تعریفه بالکتاب الأقدس )الکتاب المقدس للبهائیین(، فهو یعتقد ان النص
الکامل للکتاب قد اخفی لأسباب مختلفة عن أنظار البهائیین وغیرالبهائیین. ولا یقر رومر بعصمة
انبیاء البهائیین ویعتقد انهم یرتکبون أخطاء کثیرة خلال فترة زعامتهم. وفضلا عن هذا فإنه یعتقد
ان الإدعاء بأن بهاء الله أمضی 40 عاما فی السجن او فی النفی غیر صحیح بالمرة. کذلک یعتقد
هیرمان رومر ان البهائیین قد خانوا بالفعل طموحات ومصالح الایران یین الوطنیة ابان ثورة الدستور
فی ایران، و ذلک من خلال طرح شعارات عالمیة مثالیة غیر واقعیة.
Hermann Roemer, a Christian scholar and writer, was born in Stuttgart, Germany. As a
young man, he became acquainted with the Babi-Baha’i propagation activities, and began
to and study it. Roemer wrote a magnificent research work in the field of the Babi - Baha’I
Faith, and could shed light on its dark corners, especially in Europe. He describes the
Babi - Baha’I Faith not as a divine religion, but as a dangerous political-religious cult,
whose leaders used violence, terror, and the physical elimination of dissidents to achieve
their goals. Roemer reveals the Baha’i histories and primary books as distorted ones, and
believes that the texts and teachings of Baha’i leaders are adapted, censored, and revised
in the light of historical events. By explaining the Baha’i history and the differences
between the claimants to the leadership, he believes that the legal and religious rights of
Subh –e- Azal have been usurped by his power-seeking half-brother (Hussein Ali).
While introducing the Aqdas Book (The Baha’i holiest Book) he believes that the full text
of the book has been hidden from the views of the Baha’is and non-Baha’is for various
reasons. Roemer does not accept the Baha’i founder’s infallibility and believes that he
made many mistakes during his leadership. In addition, he denounces that Baha’u’llah
has been imprisoned and exiled for 40 years as baseless. Hermann Roemer also believes
that the Baha’is betrayed the national interests of the Iranians during the Iranian Constitutional
Revolution with unrealistic idealistic cosmopolitan slogans.
Machine summary:
تشکیلات بهائی سعی کرده با ترور شخصیت مخالفان خود و متهم کردن آنها به اینکه منتقدان بهائیت، یا بیسواد، یا ناآشنا با مفاهیم بهائیت، یا جاهطلب و معاند و یا بهائیستیز و مزدورند، تأثیر کلام منتقدان را بر بهائیان كاهش داده و سخنان آنها را بیاعتبارنماید و تاکنون در این رهگذر به موفقیتهای زیادی نیز رسیده و توانسته است عملاً بین تودههای بهائی و افراد مطلع و منتقد به بهائیت شکافهای عمیقی ایجاد کرده و ارتباط بهائیان با مخالفان را قطع نماید.
جامعه جهانی بهائی با شعار وحدت بین ادیان سعی کرد وجود خود را بیخطر و در جهت صلح جهانی معرفی کند ولی پس از بررسی تاریخ بهائیت و مطالعۀ آموزههای آن روشن شد که تشکیلات بهائی نهتنها بهاءالله را رجعت مسیح میداند، بلکه درصدد تحقق اهداف بلندپروازانه، مثل «ایجاد حکومت واحد جهانی بهائی» و مصادره موعود ادیان الهی است.
تا چند سال این امید وجود داشت که بهائیان بهعنوان مرحله انتقالی، از اسلام به مسیحیت رو آورند، اما اکنون مبلغان مسیحی در ایران دریافتهاند که آیین بابی برای آنها زمینۀ مناسبی نیست بلکه رقیبی است که با بهکار بردن تفسیرهای رمزی و استعاری خود از کتاب مقدس، دربرابر همه کوششهای تبلیغی برای مسیحی شدن مصونیت دارند.
بهائیان مطالعات رومر در حوزه بهائیت را متعصبانه و تحتتأثیر دیگران معرفی مینمایند، درحالیکه این کتاب، ازجمله اولین آثار علمی و دقیق دربارۀ جریان دوقلوی «بابی ـ بهائی» است که به زبان آلمانی منتشر شده است و بهعنوان یک منبع اصلی و معتبر، مورداستناد پژوهشگران آلمانی و غیرآلمانی قرار گرفته است.
رومر دربارۀ تاریخ نگارش این اثر مینویسد: کتاب اقدس در اولین دهه پس از ورود بهاءالله به عکا پدید آمده است ولی تاریخ دقیقی برای آن در دست نیست.