Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی مبتنی بر مؤلفههای مهارتهای نرم در دانشگاهها است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با استفاده از روش تحلیل مضمون و به شیوه استقرائی، مؤلفههای توسعه حرفهای مبتنی بر مهارتهای نرم، شناسایی و استخراج شدند. جامعه آماری پژوهش، کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاههای فرهنگیان، خلیجفارس، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر بود که بر اساس نمونهگیری هدفمند 30 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که تا مرز اشباع ادامه یافت. در نهایت شبکه مضامین با استفاده از روش آتریاد -استرلینگ کدگذاری، تحلیل و ترسیم شد. روایی پژوهش با استفاده از تکنیـک ممیزی کردن از سوی داور مورد تأیید قرار گرفت. برای محاسبه پایایی، کدگذاری با مطالعه سطر به سطر مصاحبهها بهصورت دستی در دو مرحله انجام گرفت و بعد از اتمام کدگذاری، نتایج این دو کدگذاری با یکدیگر با استفاده از روش هولستی مقایسه شد. پس از کدگذاری و تحلیل دادههای مصاحبه، تعداد 107 مضمون پایه استخراج شد. از این مضامین پایه تعداد 15 مضمون سازماندهنده و در نهایت 5 مضمون فراگیر شامل؛ «مهارتهای رهبری و مدیریتی»، «مهارتهای توسعه فردی و حرفهای»، «مهارتهای خلاقیت و نوآوری»، «مهارتهای اخلاق حرفهای» و «مهارتهای ارتباطی و تشریکمساعی» که شکلدهنده مدل توسعۀ حرفهای اعضای هیئتعلمی مبتنی بر مهارتهای نرم بودند شناسایی و استخراج شدند.
This article proposes a professional development (PD) model for university faculty members based on soft skills components. The present study is a qualitative research in which the components of professional development based on soft skills were identified and extracted using thematic analysis and inductive method. The statistical population of the study included all faculty members of Farhangian, Persian Gulf, and Payame Noor universities as well as Islamic Azad University of Bushehr, from among whom 30 faculty members were selected based on purposive sampling. The research instrument was a semi-structured interview which was used till saturation. Finally, the network of themes was coded, analyzed and drawn using the Atriad-Sterling method. The validity of the study was confirmed by the referee using the auditing technique. To ensure the reliability, the interviews were read line by line in two stages and the coding was done manually. After coding, the results of the two codings were compared with each other using the Holstie method. After coding and analyzing the interview data, 107 basic themes were extracted. From among these basic themes, 15 organizing themes and finally 5 comprehensive themes were formed which include; "Leadership and Management Skills", "Individual and Professional Development Skills", "Creativity and Innovation Skills", "Professional Ethics Skills" and "Communication and Partnership Skills", which formed the professional development model for Faculty members were identified and extracted based on soft skills.
Machine summary:
ارائه الگوی توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی مبتنی بر مؤلفههای مهارتهای نرم ندا کرمینژاد1، علیرضا قاسمیزاد2* و حمیدرضا معتمد3 Proposing a Professional Development Model For Faculty Members Based on the Components of Soft Skills Neda Karaminezhad1, Alireza Ghasemizad 2* and Hamidreza Motamed 3 تاریخ دریافت: 25/06/1399 چکيده .
آگاهی از بهرهوری از مهارتهای نرم و تکمیل آنها با مهارتهای سخت، بحث در مورد نقش سیستم آموزش را در توسعه آنها برانگیخته است ولی متأسفانه مطالعه هدفمند و سامانمند از این مهارتها صورت نگرفته و مطالعات به شکل پراکنده در کشو 13 Text=" Balcar"/>Text=" Balcar"/>، 20 14 & Warner"/> & Warner"/> (2020) در پژوهشی Nida’a & Worley Joshi Tang Rao Deloitte Access Economyics Nusrat & Sultana Rodrigo-Alsina & Lazcano- Peña rigor relevance real world skills Smith & Hu Teo Balcar Osman & Warner سنجش میزان انگیزه استادان پرداختند.
او با استفاده از روش آمیخته به این Baker-Doyle & Yoon kim, raza & seidman Teacher Instructional Practices and Processes System Emerey, Maher & Ebert-May science, technology, engineering and mathematics Faracla Tang یافتههای کمی نشان داد که کار گروهی و مهارتهای یادگیری مادامالعمر مهمترین مهارتهای نرم مدرسان بودند.
Konst Lund & Stains Zanj & Afshari Power Steinert, Mann, Centeno, Dolmans, Spencer, Gelula & Prideaux لازمه چنین امری تغییر رویکرد از توجه صرف به مهارتهای سخت یا فنی و اهتمام و ارزشگزاری و ارتقا بر اساس این مهارتها به مهارتهای نرم بهعنوان مهارتهای قرن 21 است.