Abstract:
پژوهش حاضر، به بررسی روشهای تدریس در آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی بین دو کشور ایران و انگلستان و مقایسه تطبیقی آنها پرداخته است. این پژوهش یک مطالعۀ کیفی است که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. دادههای حاصل در پژوهش به صورت کیفی تجزیه و تحلیل شدهاند. برای گردآوری دادهها، از اسناد و مدارک کتابخانهای، مجلات، گزارشهای تحقیقی، اسناد و مدارک برنامه درسی کشورهای موردمطالعه، جستجو در شبکه جهانی اینترنت و سایتهای معتبر بخصوص سایتهای وزارت آموزشوپرورش کشورهای مورد مطالعه (ایران و انگلستان) استفاده شده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، در کشور انگلستان از روشها و الگوهای نوین تدریس بهویژه روشهای اکتشافی و مشارکتی بهصورت فعال همراه با فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی در تدریس علوم تجربی استفاده میشود. همچنین برخورداری از امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی و بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات از نکات برجسته موفقیت در روشهای تدریس آموزش علوم در کشور انگلستان است. اما در کشور ایران در بسیاری از مدارس همچنان از روشهای سنتی در تدریس آموزش علوم استفاده میشود و کمبود امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی و آزمایشگاهی در اکثر مدارس به چشم میخورد. همچنین این پژوهش در پایان با ارائه پیشنهادهای راهبردی و عملی جهت بهبود کیفیت آموزشی روشهای تدریس آموزش علوم در ایران همراه است.
T The present study investigates the components of teaching methods in teaching experimental sciences in elementary schools in Iran and the United Kingdom and compares them. This is a qualitative study with descriptive-analytical method. The data obtained in the research have been qualitatively analyzed. The required data were collected via library documents, journals, research reports, curriculum documents of the studied countries, internet websites, especially the websites of the Ministry of Education of Iran and the United Kingdom. Based on the findings, in the United Kingdom, in teaching experimental sciences, new teaching methods and models, especially exploratory and participatory methods are actively used along with practical and laboratory activities. Also, having appropriate educational facilities and equipment and using information and communication technology are the highlights of success in science teaching methods in the United Kingdom. But in Iran, in many schools, traditional methods are still used in teaching science courses, and there is lack of appropriate educational and laboratory facilities and equipment in most schools. Based on the results of the study, some strategic and practical suggestions were provided to improve the educational quality of science teaching methods in Iran.
Machine summary:
مطالعه تطبیقی روشهای تدریس آموزش علوم تجربی دورۀ ابتدایی در ایران و انگلستان نورمحمد براهوئیمقدم1* و مجید کهرازهی2 A Comparative Study of Teaching Methods Used for Teaching Science in the Elementary Schools in Iran and the United Kingdom Noormohammad Brahuimoghadam1* and Majid Kahrazehi2 تاریخ دریافت: 18/07/1399 چکيده پژوهش حاضر، به بررسی روشهای تدریس در آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی بین دو کشور ایران و انگلستان و مقایسه تطبیقی آنها پرداخته است.
کمک به برنامهریزان، مدیران و معلمان و حتی فراگیران در برطرف کردن مسائل و چالشهای موجود در نظام آموزشی و کشف محاسن و معایب برنامههای درسی، آموزشی و تربیتی کشور خود، استفاده از روشهای نوین و جدید آموزش در جهان در حوزه تعلیم و تربیت برای برنامههای درسی و آموزشی و رعایت اصل نوآوری و نوجویی در آموزشوپرورش از مهمترین فواید مطالعات تطبیقی به شمار میروند (عرفانی، ۱۳۹۴؛ بهرنگی و کردلو، ۱۳۹۶).
اسفیجانی، زمانی، بختیار و نصرآبادی (۱۳۸۷) در تحقیقی، محتوای درسی آموزش علوم ابتدایی ایران را با دو کشور آمریکا و انگلستان از نظر میزان توجه به مهارتهای گوناگون در مطالعۀ رویکرد تحقیقگرایی و پرورش مهارت پژوهش مورد مقایسه قرار دادهاند که در نتایج این مطالعه چنین آمده است: کتابهای آموزش علوم دوره ابتدایی آموزشوپرورش انگلستان، آمریکا و ایران پژوهشمحور است؛ ولی میزان توجه آنها به مهارتهای گوناگون پژوهشی متفاوت بوده است.
در پاسخ به سؤال دوم «نکات مهم روشهای تدریس آموزش علوم در انگلستان چیست؟» میتوان گفت، یکی از برنامههای درسی مهم و قابلتوجه در نظام آموزشی انگلستان، آموزش علوم است که با توجه به اهمیت این درس از همان دوره ابتدایی و با اجرای دقیق اهداف آموزشی دنبال میشود.