Abstract:
هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر ارزشهای اخلاقی بر تمایل مردم به رفتارهای خیرخواهانه در بستر ویروس کرونا در شهر کرمانشاه است. جامعه آماری کل شهروندان 20 سال به بالای شهر کرمانشاه است که تعداد آنها برابر 2431782 است. از این تعداد جامعه آماری، 360 نفر بر اساس نمونهگیری با نرمافزار SPSS Sample Power مشخص و با استفاده از نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش روایی پژوهش از روایی صوری و برای برآورد پایایی ابزار پژوهش از آلفای کرونباخ استفاده گردید. آزمون فرضیهها با استفاده از شاخص همبستگی و رگرسیون انجام گرفت. یافتهها نشان میدهد که ارزشهای اخلاقی در بُعد کمالگرایی (417/0=r)، بُعد اجتناب از رفتارهای نادرست (158/0-=r)، بُعد فضائل اخلاقی (491/0=r)، بُعد بخشش (208/0 =r) و در بُعد هویت اخلاقی (537/0 =r) و در کل (492/0=r) با رفتارهای خیرخواهانه ارتباط معناداری دارد. ضریب بتا برای متغیر میزان هویت اخلاقی برابر (35/0Beta=)، میزان فضائل اخلاقی برابر (29/0Beta=)، میزان کمال اخلاقی برابر (18/0Beta=)، میزان بخشش اخلاقی برابر (16/0Beta=)، میزان سپاسگزاری اخلاقی برابر (17/0Beta=) و میزان اجتناب از رفتارهای نادرست برابر (13/0- Beta=) است. مقدار T برای این شش متغیر در سطح 95 درصد معنادار است.
The main purpose of this study is the Investigating the impact of moral values on people's desire for altruistic behaviors in the context of the corona virus in Kermanshah. The statistical population of all citizens is 20 years and above in Kermanshah, which is equal to 2431782. From this statistical population, 360 people were identified based on sampling with SPSS Sample Power software and were selected using cluster sampling. The findings show that moral values in the dimension of perfectionism with the value of correlation (r= 0.417), in the dimension of avoiding incorrect behaviors (r= - 0.158) and in the dimension of moral virtues (r= 0.491), in the dimension Forgiveness (r= 0.208), in terms of moral identity (r= 0.537) and total (r= 0.492) has a significant relationship with benevolent behaviors. The beta coefficient for the variable is equal to the level of moral identity (Beta= 0.35), equal to the level of moral perfection (Beta = 0.18), equal to the level of moral forgiveness (Beta= 0.16), gratitude Morality is equal (Beta=0.17) and the amount of avoidance of wrong behaviors is equal (Beta= 0.13). The value of T is significant for these six variables at 95%.
Machine summary:
بنابراین یکی از مسائلی که میتوان بهعنوان پیامدی برای شیوع ویروس کرونا دانست و امروزه تعمق و تفکر بر روی آن مهم به نظر میرسد، ارزشهای اخلاقی و رفتارهای خیرخواهانه در این شرایط است.
بنابراین هدف اساسی این مطالعه بررسی تأثیر ارزشهای اخلاقی بر تمایل مردم به رفتارهای خیرخواهانه در بستر ویروس کرونا در شهر کرمانشاه است.
فرضیه اصلی - بین ارزشهای اخلاقی و میزان تمایل مردم به رفتارهای خیرخواهانه در بستر ویروس کرونا رابطه معنادار وجود دارد.
- بین اجتناب از رفتار نادرست و میزان تمایل مردم به رفتارهای خیرخواهانه در بستر ویروس کرونا رابطه معنادار وجود دارد.
- بین فضائل اخلاقی و میزان تمایل مردم به رفتارهای خیرخواهانه در بستر ویروس کرونا رابطه معنادار وجود دارد.
- بین سپاسگزاری و میزان تمایل مردم به رفتارهای خیرخواهانه در بستر ویروس کرونا رابطه معنادار وجود دارد.
- بین هویت اخلاقی و میزان تمایل مردم به رفتارهای خیرخواهانه در بستر ویروس کرونا رابطه معنادار وجود دارد.
نتایج حاصل نشان میدهد که گرایش به ارزشهای اخلاقی در جامعه در حد نزدیک به متوسط موردانتظار است و این میانگین برای ابعادی مانند اجتناب از رفتارهای نادرست و غیراخلاقی بیشتر از همه بوده است.
بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر ویروس کرونا بر ارزشهای اخلاقی و تمایل مردم به رفتارهای خیرخواهانه است.
پیشنهادها و راهکارها با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان راهکارهایی را برای افزایش حس مسئولیتپذیری اجتماعی با تأکید بر ارزشهای اخلاقی و تمایل به رفتارهای خیرخواهانه در بین افراد جامعه ارائه داد که به برخی از آنها اشاره میشود: ۱.