Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در خلاقیت و نوآوری و تسهیم دانش استادان دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی کاشان انجام شد. این پژوهش، با روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. حجم نمونه پژوهش را 85 نفر از استادان دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی کاشان تشکیل میدهند. ابزار سنجش متغیرها، پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس (1959)، پرسشنامه نوآوری مارتین (1965) و پرسشنامه تسهیم دانش اِورد جکوب و همکاران (2007) بود. دادهها با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که بر اساس ضریب همبستگی پیرسون، فنآوری اطلاعات و ارتباطات با تسهیم دانش و خلاقیت و نوآوری ارتباط معناداری دارد. فنآوری اطلاعات و ارتباطات توانایی پیشبنی نوآوری، خلاقیت و تسهیم دانش را در استادان دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی کاشان دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of information and communication technology on innovation, creativity, and knowledge sharing among faculty members of Shahid Rajaee University of Technology in Kashan. The present study is of applied and survey-correlation type. The research community consisted of 85 who were selected from among 116 professors of Shahid Rajaee Technical and Vocational University in Kashan. The data collection instruments consisted of the Information and Communication Technology Questionnaire (Mahmoodi, 1392), Standard Creativity Questionnaire (Torrance, 1959), The Innovation Questionnaire (Martin, 1965), and Knowledge Sharing Questionnaire (JQB) (Jacob et al., 2007). The data were analyzed using descriptive and inferential statistics including Pearson correlation coefficient and linear regression. Findings of the research showed that, based on Pearson correlation coefficient, information and communication technology has a significant relationship with the sharing of knowledge, creativity, and innovation. Moreover, Information and Communication Technology significantly affects sharing knowledge and innovation and creativity of faculty members of Shahid Rajaee Technical and Vocational University in Kashan.
Machine summary:
نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در نوآوری، خلاقیت و تسهیم دانش استادان دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی کاشان حسین تربتینژاد1 و سکینه قهاری بیدگلی2* The Effect of Information and Communication Technology on Innovation, Creativity, and Knowledge Sharing among Faculty Members of Shahid Rajaee Technical and Vocational University in Kashan Hosein Torbatinezhad1 and Sakineh Ghaharibidgoli2* تاریخ دریافت: 26/09/1398 چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در خلاقیت و نوآوری و تسهیم دانش استادان دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی کاشان انجام شد.
واژههای کلیدی: فنآوری اطلاعات و ارتباطات، خلاقیت، نوآوری، تسهیم دانش تاریخ پذیرش: 01/12/1399 Abstract The purpose of this study was to investigate the effect of information and communication technology on innovation, creativity, and knowledge sharing among faculty members of Shahid Rajaee University of Technology in Kashan.
اهمیت این موضوع هم بیشتر به دلیل بررسی این اثرات و نتایج حاصل از Amue, Igwe & Abiye Cunningham, Cunningham & Ekenberg بنابراین در این تحقیق سه فرضیه مطرح شد: فنآوری اطلاعات و ارتباطات به طور معناداری میتواند نوآوری را در استادان دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی کاشان پیشبینی نماید.
همچنین در پژوهش رجبیجوزانی، دریکوندی و رضاییان (1394) دورههای آموزشی فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر روی خلاقیت کارآموزان مرکز فنی و حرفهای شهر اصفهان تأثیری مثبت داشته Park, Cho, Jung, & Main Bani Hashem, Farkhi Shirandaz,,Shah, Alizadeh Salehi بر اساس یافتههای بهدستآمده از فرضیه سوم تحقیق میتوان گفت فنآوری اطلاعات و ارتباطات در پیشبینی تسهیم دانش استادان دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی کاشان نقش داشته است که این نتیجه با نتایج پژوهشهای آلوارز، زمانیلو و سیلرول (2016) و نیخیل و دیانا 1 (2014) همسو میباشد.