Abstract:
بیتردید برای فهم قرآن، مخاطب باید با زوایای نزول قرآن، فرهنگ، آدابورسوم، محیط، شأن و اسباب نزول واقف شود. بدون توجه به آنچه گفته شد، چنان فهمی حاصل نخواهد شد. این نوشتار برای بررسی ارتباط آیات اولیۀ سورۀ آلعمران و رخداد مباهله در سه بخش با طرح تاریخگذاری سورۀ آلعمران و رخداد تاریخی مباهله، بررسی دلالی و سندی آیات و روایات، نامهنگاری و ورود قبایل به مدینه، فهمی روشن و صحیح از عدم همزمانی نزول آیات سورۀ آلعمران و رخداد مباهله به دست دهد. هممضمونی آیۀ 61 آلعمران با رخداد مباهله، سبب خلط سبب نزول و همزمانی در نزول شده است. با بررسی سندی و دلالی، در نظر گرفتن روایات ترتیب نزول و رخدادهای قطعیِ تاریخی در آیات، سورۀ آلعمران در سال سوم نازل شده است. بهرغم اینکه مباهله از اتفاقات قطعیِ تاریخی است، با نزول آلعمران همزمان نیست. مقاله با روش توصیفیتحلیلی و با بهرهگیری از آیات، روایات و مستندات تاریخی نگاشته شده است.
Undoubtedly, in order to understand the Qurchr ('39') an, the audience must be aware of the angles of the revelation of the Qurchr ('39') an, culture, customs, environment, dignity and means of revelation. Such an understanding will not be achieved without concerning whatever said. This article is to examine the relationship between the first verses of the surah Al-Imran and the event of Mubahila in three parts with the plan of dating Surah Al-Imran and the historical event of Mubahila, a study of signification and authenticity of verses and narrations, correspondence and the arrival of tribes in Medina, gives a clear and correct understanding of the non-coincidence of the revelation of the verses of Surah Al-Imran and the event of Mubahila. The concurrence of verse 61 of Al-Imran with the occurrence of Mubahila, caused confusion caused by revelation and coincidence in revelation.
Surah Al-Imran has been revealed in the third year by examining the authenticity and signification, considering the narrations of the order of revelation and definite historical events in the verses.
Despite the fact that Mubahila is a definite historical event, it does not coincide with the decline of Al-Imran. The article is written by descriptive-analytical method and using verses, narrations and historical documents.