Abstract:
هدف: هدف این پژوهش، طراحی الگوی پیشایندهای انگیزة خدمت عمومی در سازمانهای دولتی، تعیین شاخصها و بررسی صحّت مدل طراحیشده بود. روش: در این پژوهش با بهرهگیری از روش آمیخته، ابتدا با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون، الگوی پیشایندهای انگیزة خدمت عمومی در سازمانهای دولتی با تمرکز بر استانداریها و دانشگاههای دولتی طراحی شد. بدین منظور، با جمعآوری ادبیات نظری و نظر مدیران عالی برخی وزارتخانهها و نخبگان دانشگاهی در رشتة مدیریت دولتی(اساتید و مدیران دانشگاههای تهران، شاهد و قم) با استفاده از ابزار مصاحبه، مدل اولیه طراحی شد. تعداد مصاحبهها با روش نمونهگیری انتخابی هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری، 18 مورد بود. در بخش کمّی با بهرهگیری از روش تحلیل معادلات ساختاری، از طریق ابزار پرسشنامه(که بر اساس مدل اولیه طراحی شد) و توزیع آن در بین 80 نفر از مدیران سازمانها و دانشگاههای دولتی با روش نمونهگیری تصادفی، شاخصها و صحّت مدل طراحیشده، بررسی شد. یافتهها: عوامل فردی(با مضامین فرعی باورهای دینی و تمایلات ارزشی، گرایشهای اخلاقی فرد، گرایشهای ملیگرایانه در فرد، گرایشهای جمعگرایانه، متغیّرهای جمعیتشناسی، ویژگیهای شخصیتی فرد و تجربة مثبت سازمانی)، عوامل سازمانی(با مضامین فرعی شایستهمحوری سازمان، رهبری خادمانه در سازمان، طراحی شغل انسانگرا، فضیلتمحوری سازمان، اهداف، ارزشها و انتظارات سازمانی، جامعهگرایی سازمان) و عوامل اجتماعی(با مضامین فرعی رشد و تربیت در محیط اجتماعی مذهبی، یادگیری اجتماعی در بستر جامعه، فرهنگ خانوادگی)، پیشایندهای انگیزة خدمت عمومی در سازمانهای دولتیاند. نتیجهگیری: پیشایندهای فردی، سازمانی و فرهنگی- اجتماعی در انگیزة خدمت عمومی مؤثرند که تا حدود زیادی با نتایج کمّی و کیفی پیرامون موضوع تحقیق، همخوانی دارد.
Objectives:This study aimed to design a model for incentives of public service motivation in government agencies to determine the indicators and test the accuracy of the designed model. Public Service Motivation Theory (PSM) as one of the key subjects of modern public management is based on the fact that the motivatiors of public sector employees and managers are very different from the private sector. Among the governmental organizations, the Ministry of Interior and the Ministry of Science, Research and Technology clearly have a special governmental function, due to their strategic role in scientific, political, security, economic, cultural, civil engineering, etc., that the motivation of service in these organizations should be considered. Method: In this study, through the mixed method, firstly, with the qualitative approach and content analysis method, the pattern of public service motivation incentives in government organizations was designed with a focus on provincial governments and public universities. For this purpose, by collecting theoretical literature and then gathering the opinions of top managers of some ministries and academic elites in the field of public administration (professors and managers of Tehran University, Shahed University and Qom University), the initial model was designed using interview tool. The number of interviews with the targeted sampling method was 18 to achieve theoretical saturation. In the quantitative part, using the method of structural equation analysis, through the questionnaire tool (which was designed based on the initial model) and its distribution among 80 managers of governmental organizations and universities (at the level of Ministry of Science, Research and Technology and Ministry of Interior and some provincial governments and Public universities) by random sampling method, the indicators and accuracy of the designed model were examined. Results: Qualitative and quantitative research results showed that individual factors with sub-themes (religious beliefs and value tendencies, individual moral tendencies, nationalist tendencies, collectivist tendencies, demographic variables, individual personality traits, positive organizational experiences) , Organizational factors with sub-themes (merit-centering in organization, servant leadership in the organization, humanistic job design, virtue-centering in organization, organizational goals, values and expectations, organizational socialism) and socio-cultural factors with sub-themes (growth and education in religious social environment, Social learning in the context of society and family culture) are incentives of public service motivation in public organizations. Conclusion: Individual, organizational, and socio-cultural incentives are effective in motivating public service, which is largely align with quantitative and qualitative results on the filed of research.
Machine summary:
يافته ها: عوامل فردي(با مضامين فرعي باورهاي ديني و تمايلات ارزشي، گرايشهاي اخلاقي فرد، گرايشهاي مليگرايانه در فرد، گرايشهاي جمع گرايانه ، متغّيرهاي جمعيت شناسي، ويژگيهاي شخصيتي فرد و تجربۀ مثبت سازماني)، عوامل سازماني(با مضامين فرعي شايسته محوري سازمان، رهبري خادمانه در سازمان، طراحي شغل انسانگرا، فضيلت محوري سازمان، اهداف، ارزشها و انتظارات سازماني، جامعه گرايي سازمان) و عوامل اجتماعي(با مضامين فرعي رشد و تربيت در محيط اجتماعي مذهبي، يادگيري اجتماعي در بستر جامعه ، فرهنگ خانوادگي)، پيشايندهاي انگيزة خدمت عمومي در سازمانهاي دولتياند.
(دهقانان، ١٣٩٤: ٧٢٢) از اين رو، پژوهش حاضر بر آن است با بهرهگيري از قابليت هر دو روش کيفي و کمّي، الگوي جامعي از پيشايندهاي انگيزة خدمت عمومي در سازمانهاي دولتي را با تأکيد بر نظر خبرگان اجرايي در سطوح عالي و خبرگان دانشگاهي در رشتۀ مديريت دولتي در دانشگاههاي مطرح کشور طراحي کند و به بوتۀ آزمون بگذارد.
ب) مباني نظري تحقيق اگر چه هيچ شاهدي در ادبيات دال بر مورد توجه بودن انگيزة خدمت عمومي ١ در مديريت پرسنلي بخش عمومي وجود ندارد، اما ثابت شده است که کارکنان واجد اين انگيزه، مساعدت مثبتي براي سازمانهاي خود دارند که احتمالاً منجر به اثربخشي سازمانها ميشود.
د) يافته ها با توجه به نتايج به دست آمده ميتوان نتيجه گرفت که بر اساس نظرات مصاحبه شوندگان اين پژوهش ، ١٦ مضمون فرعي ذيل سه مضمون اصلي انگيزههاي فردي ، سازماني و اجتماعي - فرهنگي استخراج شده است که تا حدود زيادي با نتايج کمّي و کيفي پيرامون موضوع تحقيق همخواني دارند؛ البته شايد با قاطعيت نتوان گفت که تنها اين عوامل پيشايندهاي انگيزة خدمت عمومي به حساب ميآيند.