Abstract:
هدف: با توجه به نقش بالای دانشگاهها و نوآوری اجتماعی در توسعة پایدار، هدف در پژوهش حاضر، ارائة چارچوبی برای ارزیابی نوآوری اجتماعی دانشگاهها بود. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی است و با استفاده از روش فراترکیب به بررسی نظاممند مطالعات گذشته و تحلیل دستاوردهای خروجی پرداخته است. بر این اساس، با انتخاب 75 پژوهش از میان 1210 پژوهش فراخوانی شده، به احصای کدهای چارچوب پرداخته شد. یافتهها: چارچوب ارائهشده دارای شش مقوله، 18 مفهوم و 69 کد است که از بررسی ادبیات موضوعی و خبرهسنجی توسط خبرگان به دست آمده و شاخص کاپای 596/ 0، کیفیت آن را تایید کرده است. نتیجهگیری: چارچوب نهایی با داشتن ابعاد آموزش، سازمان، تحقیق، توسعه و نوآوری، ارتباط با زمینه، محیط زیست و بینالملل، به همراه مضامین و شاخصهای مرتبط، تمامی ماموریتهای دانشگاه و اهداف نوآوری اجتماعی در این حوزه را پوشش داده است. یکی از کارکردهای چارچوب ارائهشده، ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها بر اساس نوآوری اجتماعی است که میتواند نقش پررنگی در توسعة پایدار جامعه و دانشگاهها بازی کند.
Objectives:During recent years, emotional awareness against social responsibility of universities in respect of rendering service to the society as a whole has been increased. In this era, universities had to be aware of their effects on their surrounding environment, in addition to their internal processes; and, there have been an increasing responsibility against those challenges that societies were facing with, in present century. Considering considerable role played by universities and social innovation in sustainable development; present study had provided a framework for evaluation of universities’ social innovation. Method: This applied research in terms of objective was a descriptive study, as far as its nature was concerned; and, effort had been made in the research for previous studies to be reviewed systemically and for output achievements to be analyzed. Accordingly, and through selection of 75 researches from among 1210 recalled researches; codes of the framework had been counted. Results: Provided framework has 6 categories and 18 concepts, as well as 69 codes obtained through review of thematic literature and views provided by experts dominating the field. Kappa coefficient being 0.596 confirms quality of the framework provided. Conclusion: Final framework having different training, organization, research, development and innovation, contextual connection, environment, and international dimensions in addition to related contents and indicators includes all missions assigned to universities and social innovation goals followed in the field. One of the functions of provided framework was university evaluation and ranking based on social innovation that simultaneously would play important role in sustainable development of society and universities.
Machine summary:
نتيجه گيري: چارچوب نهايي با داشتن ابعاد آموزش، سازمان، تحقيق ، توسعه و نوآوري، ارتباط با زمينه ، محيط زيست و بين الملل ، به همراه مضامين و شاخصهاي مرتبط ، تمامي مأموريتهاي دانشگاه و اهداف نوآوري اجتماعي در اين حوزه را پوشش داده است .
(ستيندامار و بيهان،٤ ٢٠١٧) در طول ساليان اخير، مفهوم نوآوري اجتماعي، به عنوان رويکردي بديع در زمينه هاي دانشگاهي در حال کسب اهميت بوده است که براي بررسي مشکلات اجتماعي نوپديد در جوامع کنوني استفاده ميشود(موراي و کائولير گرايس ، 5 ٢٠١٠).
(باند،٥ ٢٠١٣) هدف اصلي پژوهش حاضر، طراحي چارچوبي براي سنجش و ارزيابي نوآوريهاي اجتماعي دانشگاههاست تا با وجود اين سيستم ارزشيابي، نقش و تأثير دانشگاهها در توليد و اشاعۀ نوآوريهاي اجتماعي، سنجش شود.
Grimaldi, Kenney, Siegel, & Wright 2.
Dainienė & Dagilienė 5REF 6 Beers 7 Spila 8 Dave 9.
(ون رنسبورگ ٦ و همکاران، ٢٠١٦) ج) روششناسي پژوهش پژوهش حاضر از نوع پژوهشهاي اکتشافي است و محقق در تلاش است تا با استفاده از روش فراترکيب ، مقولات(ابعاد)، مفاهيم (مؤلفه ها) و کدها(شاخصها)ي چارچوب ارزيابي نوآوري اجتماعي را از طريق مرور نظاممند مباحث نظري استخراج کند.
جدول ١: چارچوب نهايي ارزيابي نوآوري اجتماعي دانشگاه مقوله , مفهوم , کد , برخي منابع , آموزشدانشجوي , اکتساب، جذب، ارتقاي دانش , ميلي و همکاران، ٢٠١٨: ويلاته تکسما، ٢٠١٣.
"Social Innovation Excubator: Developing Transformational Work-Based Learning in the Relational University".
A New Role for Universities: Technology Transfer for Social Innovations.
Innovation: The European Journal of Social Science Research, 29(2): 192-204.