Abstract:
هدف: هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی تاثیر دورههای آموزش الکترونیکی بر توانمندسازی استادان معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بود. روش: روش این پژوهش، توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش، کلیۀ استادان معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 83 نفر است که به روش سرشماری مشارکت شده بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامة توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا و پرسشنامة محققساخته اهمیت تدریس و مزایای آموزش الکترونیکی بود. تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری، با روش کمترین مربعات جزیی اسمارت پی. ال. اس۳ انجام شد. یافتهها: تحلیل ساختاری آموزش الکترونیکی بر توانمندسازی استادان معارف و ابعاد آن، تاثیر مثبت و معناداری دارد (001/ 0>p). نتیجهگیری: افزایش آموزش الکترونیکی، منجر به افزایش توانمندسازی استادان میشود. بنابر این، توجه به آموزش الکترونیکی حائز اهمیت است.
Objectives:The aim of this study is to investigate the effect of e-learning courses on empowerment of teaching staff of Islamic Azad University of Tehran. Method: This is a descriptive correlational survey. The statistical population of the study consisted of all 83 professors of Islamic Azad University of Tehran South Branch in the academic year of 2019 by census method. Data collection tools were the Spritzer and Mishra Psychological Empowerment Questionnaire and a researcher-made questionnaire on the importance of teaching and benefits of e-learning. Data analysis was performed using structural equation modeling with SmartPLS3 partial least squares method. Results: The results of the present survey indicate that Structural analysis of e-learning had a positive and significant effect on empowerment of teachers and its dimensions (pConclusion: The authors of the article conclude that with the increase of e-learning, empowerment of professors is increased. So it is important to pay attention to e-learning.
Machine summary:
٢. پيشينۀ تحقيق قائم مقامي تبريزي و همکاران(١٣٩٧) به اين نتيجه رسيدند که عوامل مؤثر بر آموزشهاي مجازي دانشگاهي در ايران، در هفت مفهومِ ارتباطات، اعتمادسازي، بوميسازي دانش ، بينش ، تعهد منابع انساني، فرهنگ و فّناوري، شناسايي و سطح بندي دسته بندي شدهاند که مي توانند در طراحي و توسعۀ مراکز آموزش مجازي و همچنين اجراي برنامه هاي آن مؤثر باشند.
Moss, Rousseau, Parent, St‐Laurent & Saintonge 3.
Construct Level Changes جدول ٥: مدل ساختاري اثر آموزش الکترونيکي روش تدريس و ابعاد توانمندسازي فرضيه ها , ضريب مسير , معناداري , ضريب تعيين , سطح 1, آموزش الکترونيکي ← بعد معناداري , 0/72***, 13/2, 0/52, p 2, آموزش الکترونيکي ← بعد شايستگي , 0/66***, 8/7, 0/44, p 3, آموزش الکترونيکي ← بعد حق انتخاب , 0/51***, 6/39, 0/26, p 4, آموزش الکترونيکي ← بعد مؤثر بودن , 0/23*, 2/18, 0/05, p 5, آموزش الکترونيکي ← بعد حس اعتماد , 0/7***, 12/87, 0/48, p تحليل ساختاري تأثير اثر بين آموزش الکترونيکي روش تدريس بر ابعاد توانمندي استادان معارف اسلامي ارزيابي شد.
بنابر اين ، افزايش آموزش الکترونيکي منجر به افزايش بعد معناداري ، شايستگي ، حق انتخاب، مؤثر بودن و حس اعتماد توانمندي استادان معارف اسلامي مي شود.
تحليل ساختاري تأثير آموزش الکترونيکي روش تدريس بر توانمندي استادان معارف اسلامي ارزيابي شد.
در اين پژوهش سعي شد تأثير دورههاي آموزش الکترونيکي بر توانمندسازي استادان معارف اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب سنجش و بررسي شود.
بر اساس يافته هاي تحقيق ، دورههاي آموزش الکترونيکي روش تدريس براي توانمندسازي روانشناختي استادان معارف اسلامي پيشنهاد مي شود.
"Presenting a Model of Excellence in Virtual Education at Farhangian University in order to Develop Human Resources (Qualitative Study)".
- Qaed Ali, Hamid Reza & Mohammad Hossein Musharraf Javadi (2015).