Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بهبود کیفیت ادراک پیادهراههای شهری با استفاده از مؤلفههای حسی شهروندان گرفته تا با در نظر گرفتن ادراکات شهروندان پیشنهادهایی برای ساماندهی این فضاها ارائه نماید. پژوهش حاضر از نظر ماهیت، از نوع پژوهشهای کمّی و ازنظر نحوهی گردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای میدانی محسوب میشود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی مخاطبان (ساکنان، شاغلان و بازدیدکنندگان، درمجموع 84240 نفر) تشکیل داده است. با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده 380 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخابشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 893/0 برای تربیت و 889/0 برای ولیعصر به دست آمد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل عاملی منجر به کاهش 55 متغیر به 24 متغیر و 4 عامل در هر دو پیاده راه شد. با توجه به عاملهای بارگذاری شده، با توجه به متغیرهای بارگذاری شده می-توان عاملهای چهارگانه را بنامهای عامل حس بینایی، حس چشایی و بویایی، حس شنوایی و حس لامسه نام نهاد. همین چهار عامل برای پیاده راه ولیعصر به ترتیب اهمیت عبارتاند از عامل کیفیت بصری، عامل چشایی، عامل بینایی و عامل چندگانه. درمجموع چهار عامل توانایی تبیین توانایی تبیین این 1/85 درصد از تغییرات واریانس پیاده راه تربیت و 06/72 درصد از تغییرات واریانس پیاده راه ولیعصر را دارند. همچنین نتایج آزمون کای اسکور و تحلیل مسیر نیز نشان داد که کیفیت ادارک ذهنی در سطح معناداری 95/0 بین دو پیاده راه وجود دارد. در نهایت پیشنهادهای کاربردی متناسب با نوع ادراک ذهنی شهروندان ارائه گردید.
The purpose of this study was to model the improvement of the perception quality of
urban spaces using citizens 'sensory components to provide suggestions for organizing
these spaces with regard to citizens' perceptions. This study is a quantitative research
and in terms of data collection, it is a field research. The study population consisted of
all audiences (residents, employees and visitors and total of 84240). Using Cochran's
formula and simple random sampling, 380 people were selected as sample size.
Questionnaire was used for data collection. The reliability of the questionnaire was
calculated using Cronbach's alpha 0.893 for Tarbiat and 0.889 for Valiasr. The results
of factor analysis test reduced 55 variables to 24 variables and 4 factors in both
pedestrians. According to the loaded factors, according to the loaded variables, four
factors can be named as the factors of visual sense, taste and smell, hearing sense and
tactile sense. The four factors most important for walking the Valiasr Road are visual
quality, taste, visual, and multiple. Overall, the four factors explained the ability to
explain 85.1% of the variation of Tarbiat pedestrian and 72.06% of the variance in
Valiasr pedestrian. Also the results of chi-square test and path analysis showed that
there were differences between two pedestrians at the significance level of 0.95.