Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش، تحلیل و بررسی روشهای شناخت و باورمندسازی توحید براساس مبانی فلسفی آن در قرآن مجید میباشد.
مواد و روشها: این پژوهش در ردیف پژوهشهای کاربردی و از نوع پژوهش کیفی میباشد. روش پژوهش، -تحلیلی-استنباطی است. پس ازمراجعه به قران مجید و استخراج روشهای تربیت اعتقادی و مبانی فلسفی ذیل محورهای اثبات وجود خدا، تبیین توحید (ذاتی، صفاتی، افعالی، عبادی، تشریعی)، ارتباط وانس با خدا و نهی از معاشرت با منکران خدا.
یافتهها: یافتههای پژوهش عبارتند از: روشهای: بیدار نمودن فطرت، ایجاد سوال، تذکر، تبیینی، مثالی، ایاتی، تلفیقی، تاریخی، تمثیل، جدال احسن، خطابی، گفتگویی، پرسشی و مبانی فلسفی: الهی بودن فطرت انسان، فراموشکاری، طغیانگری، ضعیف خلق شدن، وابستگی ذاتی در حدوث و بقا وپذیرش خدا به عنوان خالق و ازلی و ابدی بودن و یکتایی و نزدیکی او به ما و اینکه، حکم فقط از طرف خداست به دست آمد.
نتیجهگیری: از یافتههای این پژوهش میتوان به منظور کاربست در تعلیم و تربیت به ویژه تربیت اعتقادی و در راستای تقویت بنیههای اعتقادی متربیان و مقابله با شبهات، بهره جست.
Purpose: The purpose of this study is to analyze and study the methods of recognizing and believing in monotheism based on its philosophical foundations in the Holy Quran.
Materials and Methods: This research is in the line of applied research and is a qualitative research. The research method is analytical-inferential. After referring to the Holy Quran and extracting the methods of religious education and philosophical foundations under the axes of proving the existence of God, explaining monotheism (intrinsic, attributes, actions, worship, legislation), communication with God and forbidding association with deniers of God
Findings: The research findings are: Methods: Awakening of nature, creating questions, reminders, explanations, examples, verses, compilations, historical, allegories, good debate, oratory, dialogue, questioning and philosophical principles: the divinity of human nature, forgetfulness Rebellion, weak creation, inherent dependence on the occurrence and survival and acceptance of God as Creator and eternity and eternity and His oneness and closeness to us and that the judgment is only from God was achieved.
Conclusion: The findings of this study can be used in order to apply in education, especially religious education, and in order to strengthen the beliefs of educators and deal with doubts