Abstract:
اهمالکاری آثار منفی فراوانی بر عملکرد اجتماعی وتحصیلی دانشآموزان دارد. این پژوهش بهمنظور بررسی میزان شیوع اهمالکاری و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی و میزان بهکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی در دانشآموزان دختر شهر تهران انجام گرفت. روش پژوهش از نوع زمینهیابی و همبستگی بود. جامعة آماری شامل همة دانشآموزان دختر مقاطع متوسطه و هنرستان مناطق 3، 4، 5، 15 و 11 شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 25883 بود که براساس جدول کرجسی و مورگان و با روش طبقهای نسبی، 398 نفر انتخاب و پرسشنامههای متغیرهای جمعیتشناختی، اهمالکاری تحصیلی و میزان بهکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی را تکمیل کردند. دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی (مجذور خی و همبستگی پیرسون) تحلیل شد. نتایج نشان داد 7/31 درصد از دانشآموزان دارای اهمالکاری بالا، و 6/26 درصد دارای اهمالکاری خیلی بالا بودند و بین مقطع تحصیلی، سن و معدل از نظر اهمالکاری تفاوت معناداری وجود داشت (05/0P≤). نتایج همچنین، نشان داد که رابطة مثبت بین اهمالکاری و میزان بهکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی وجود دارد (001/0P≤). نتایج پژوهش نشان داد اهمالکاری شیوع شایان توجهی در دانشآموزان دختر شهر تهران دارد و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با آن رابطه دارد؛ بنابراین، میزان بهکارگیری شبکههای مجازی به صورت باید مدیریت شود که تاثیرگذاری آن بر افزایش اهمالکاری کاهش یابد.
Procrastination has a significant negative effect on social and academic performance of students. The purpose of the present study was to investigate The Prevalence of Procrastination and its Relationship with Demographic Characteristics and figurative Social networks among girl students in Tehran, Iran. The present study was a surveys and Correlation study. The statistical population was all High School Girls and Conservatory School Students in Region of 3, 4, 5, 15, and 11 of Tehran during the academic year of 2018-19, According to Krejcie and Morgan Table and Stratified sampling, 398 students were selected who completed a questionnaire on demographic variables, and Academic Procrastination Orientation Questionnaire & Questionnaire use figurative Social networks. The data were analyzed using descriptive statistics and inferential statistics (chi-square test, and Pearson Correlation Coefficient). Data showed that 31.7% of students with high Procrastination and 26.6% had very high Procrastination and there was a significant difference between the level of education, age and the mean score for procrastination (P≤0.05). The results also showed that there is a significant positive correlation between Procrastination and figurative Social networks (P≤0.001). This study shows that the prevalence Procrastination is significantly high among girl students in Tehran and it and the amount of use of Virtual social networks is related it. Therefore, the use of virtual networks should be managed in such a way that its impact on increasing procrastination is reduced.