Abstract:
هدف تحقیق حاضر بررسی و تحلیل تاثیر شبکههای مجازی بر رفتار انتخاباتی رای دهندگان ریاست جمهوری در استان گیلان است. در این تحقیق جامعه آماری شامل 20 نفر از خبرگان علمی و سازمانی، است که با استفاده از روش نمونهگیری دلفی انتخاب شده اند. در این تحقیق، جهت گردآوری اطلاعات در دو بخش از ابزار پرسش نامه استفاده شد. در بخش کیفی پرسش نامه جهت دریافت نظرات خبرگان و ایجاد همگرایی میان نظرات از طریق روش دلفی تنظیم گردید که بنا به ضرورت پرسش نامه از طریق پست الکترونیک و دستی بین خبرگان توزیع شد. پرسشنامه دلفی مطرح و امتیازدهی به شاخصها در قالب طیف لیکرت 5 تایی صورت گرفته و سپس در انتهای آن از سوال باز برای ارائه نظرات و پیشنهادات برای بهبود الگو استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد در استان گیلان، در انتخابات دورههای دهم، یازدهم و دوازدهم، شبکههای مجازی تاثیر معناداری بر رفتار انتخاباتی رای دهندگان داشتند.
The purpose of this study was to investigate and analyze the impact of virtual networks on the electoral behavior of presidential voters in Guilan province. The purpose of the present study was developmental research. Also, this research was applied in terms of achievement or research result and terms of the descriptive-survey information collection method. In this study, the statistical population includes 20 people including scientific experts and organizational experts, which was considered using the Delphi sampling method. In this study, a questionnaire was used to collect information in two parts. In the qualitative part, a questionnaire was prepared to receive the opinions of experts and to create a convergence between the opinions through the Delphi method, which was distributed among the experts by e-mail and manually, as necessary. The Delphi questionnaire was presented and the indicators were scored in the form of a 5-point Likert spectrum, and then at the end of it, an open-ended question was used to provide comments and suggestions to improve the pattern. Findings showed that, in Guilan province, in the elections of the tenth, eleventh and twelfth periods, virtual networks had a significant effect on the electoral behavior of voters.