Abstract:
هدف: درک ارزش آینده که از جمله کارکردهای اجرایی گرم محسوب می شود که به گرایش افراد برای ترجیح پاداش فوری و بیواسطه در مقابل پاداش بزرگتر ولی با تاخیر، اشاره دارد. هدف از مطالعة حاضر طراحی نسخة فارسی آزمون ادرک ارزش آینده کودکان و بررسی ویژگی های روانسنجی آن است. روش: مطالعة مقطعی حاضر بر روی 219 دانش آموز مقطع ابتدایی شهر تهران با میانگین سنی 72/9 و دامنه سنی 7 تا 12 سال، از طریق نمونه گیری در دسترس، صورت گرفت. آزمون درک ارزش آینده بر روی نمونه ها اجرا شد. همچنین این آزمون بر روی 35 دانش آموز با فاصله 3 هفته تکرار گردید. برای بررسی روایی تمیز از آزمون آماری تحلیل واریانس دو راهه، برای مقایسه میانگین نمرات استفاده شد. همچنین از آزمون همبستگی پیرسون جهت بررسی تکرار پذیری و پایایی بازآزمون استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس، نشان دهندة تفاوت معنیدار نمرات آزمون درک ارزش آینده، هم بین دو جنس و هم در پایه های تحصیلی مختلف، در سطح 05/0 بود. ضریب همبستگی پیرسون نیز برابر با 71/0 بود که نشان دهندة پایایی بازآزمون نتایج بود. نتیجه گیری: طبق نتایج این مطالعه، ارزش آینده برای دختران، نسبت به پسران بیشتر است و این آزمون یک ابزار روا و پایا برای ارزیابی درک ارزش آینده در کودکان است.
Aim: Delay discounting, as a hot executive function, refers to a tendency toward smaller immediate rewards compered to larger delayed rewards. In the present study we aimed to design a Persian version of delay discounting test and evaluation of its psychometric properties. Method: In the present cross-sectional study, 219 elementary school students were requited with the mean age of 9.72 years (7-12 years), by non- probably sampling. The delay discounting task was conducted on the subjects. This task was repeated in 35 students after 3 weeks. The ANOVA and Pearson correlation test was performed for the assessment of differential validity and test-retest reliability, respectively. Results: There was a significant difference between the educational groups and genders, at the level of p<0.05. The Pearson correlation coefficient was 0.71 that represents the test-retest reliability of the delay discounting test. Conclusion: According to the results of this study girls had a better performance in delay discounting than boys and this task is a reliable and valid test for the evaluation of delay discounting in children.
Machine summary:
مقاله پژوهشي آزمون درک ارزش آينده : طراحي و بررسي ويژگيهاي روان سنجي در نمونه اي از کودکان ايراني وحيد نجاتي ١*، آذين سراج خرمي ٢، مريم شريفيان ٣ و مهناز جعفرزاده 4 ١.
آزمايش مارشمالو فرصتي را فراهم ميکند 1 executive function 3 Marshmallow test 2 delay discounting 4 Mischel تا نحوه تصميم گيري و خودنظم دهي کودکان را در شرايطي که آن ها از نظر هيجاني مجبور به انتخاب بين انگيزه هاي متناقض ميشوند، مشاهده کنيم (ساکسلر، ٢٠١٦) برخي از تصميمات روزمره نيازمند اين است که افراد بين دستاوردهاي فوري و کوتاه مدت در برابر بلندمدت و با تأخير، دست به انتخاب بزنند (براي مثال انتخاب بين خريد يک وسيله در مقابل پس انداز کردن و سرمايه گذاري همان مقدار پول ؛ دويت ، ٢٠٠٩).
مطالعه حاضر يک آزمون مداد-کاغذي براي سنجش درک ارزش آينده در کودکان را معرفي نموده و با سنجش متغير اصلي اين آزمون يعني شاخص کا، تفاوت در عملکرد دختران و پسران ، پايايي و همچنين روايي آن را مورد بررسي قرار داده است .
در اين مطالعه با بهره گيري از الگوي آزمون درک ارزش آينده ، از تصاوير شکلات جهت پاداش فوري و تأخيري براي کودکان استفاده شده است .
همچنين از نتايج حاصل ، براي بررسي سير تحولي درک ارزش آينده بين اين گروه هاي سني استفاده شد.