Abstract:
تحقیق حاضر با هدف توسعه مهارتهای همدلی و همیاری در بین دانشآموزان انجام شده است،
طرح تحقیق؛ توصیفی و از نوع اقدام پژوهی است. با توجه به مسئله به وجود آمده در کلاس درس و
با مطالعه تحقیقات و بهرهگیری از نظرات همکاران، راهحلهایی برای حل این مسئله در جهت توسعه
مهارتهای همدلی و همیاری اتخاذ گردید، شواهد بیانگر تغییر فضای کلاس درس در راستای
همکاری، همدلی و کار گروهی بود به طوری که این رویکرد حتی فضای رقابت آمیز کلاس درس را
از بین برده و دانشآموزان برای موفقیت همدیگر تلاش میکردند. به طور کلی میتوان گفت توجه به
مباحث پرورشی و تربیتی دانشآموزان بستری مناسب برای رشد همه جانبة شخصیت دانشآموزان
فراهم میکند که راه را برای موفقیت و یادگیری آنها هموار خواهد ساخت
Machine summary:
با توجه به مسئله به وجود آمده در کلاس درس و با مطالعه تحقيقات و بهره گيري از نظرات همکاران ، راه حل هايي براي حل اين مسئله در جهت توسعه مهارت هاي همدلي و همياري اتخاذ گرديد، شواهد بيانگر تغيير فضاي کلاس درس در راستاي همکاري، همدلي و کار گروهي بود به طوري که اين رويکرد حتي فضاي رقابت آميز کلاس درس را از بين برده و دانش آموزان براي موفقيت همديگر تلاش ميکردند.
گوشه گيري و رفتارهاي پرخاشگرانه در برخي از دانش آموزان به وضوح مشاهده ميشد، به نوعي نبود همدلي و همياري در کلاس به يک مشکل در فرآيند آموزش تبديل شده بود، در اين راستا در جلسه شوراي معلمان تصميم گرفته شد موضوع مطرح شود تا از نظرات معلمان استفاده گردد و همچنين از کتب روانشناسي تربيتي استفاده گرديد در مراحلي منظم و قدم به قدم در قالب فرآيند اقدام پژوهي و با نظارت و همکاري گروه نقاد پژوهش (متشکل از مدير مدرسه ، سه نفر از همکاران مدرسه و يک روانشناس ) گام مهمي براي رفع اين مشکل بر داشته شود و يک جو يادگيري سرشار از همدلي و مشارکت به کمک همديگر به وجود آيد.
تجزيه و تحليل و تفسير داده ها با بررسي اطلاعات جمع آوري شده در مرحله ي قبل ميتوان گفت : دانش آموزان به منظور رشد پيشرفت تحصيلي خود؛ نيازمند همدلي و همکاري هستند تا براي يادگيري گروهي مسؤليت بپذيرند و در راستاي آن تلاش کنند؛ از آنجايي که رشد مهارت هاي اجتماعي از جمله همدلي ميتواند در توسعه ي فضاي مشارکتي کلاس نقش مهمي داشته باشد، آشنايي دانش آموزان با نقش اين مهارت ها و بکارگيري آن ها، ضروري است .