Abstract:
بدون تردید تفاوت های تکوینی حکیمانه ای میان زن و مرد وجود دارد؛ ولی در دهه های اخیر موضوع تشابه زن و مرد مورد اهتمام استنادی مراکز و معاهداتی همچون "کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان " و "سند2030 "قرار گرفته که مبنای اصلی آنها، ایجاد نوعی تشابه کامل جنسیتی میان زن و مرد است و الزاماتی را فراروی دولتها و ملتها قرار دادهاند. اسلام با درنظر گرفتن منزلت والای زن، همه حقوق های زن را محترم شمرده است. اما درعین حال بین حقوق زن و مرد، نوعی تعادل-که متناسب با شأن و فطرت هریک از آن دو است- وجود دارد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای و میدانی، درصدد ارزیابی مواد حاکم براین معاهدات و اسناد بین المللی، بر اساس آیات قرآن، با استناد به تفسیر تسنیم است. تفسیرتسنیم با استناد به آیات قرآن، حقوقی همچون: حق تکوینی، تشریعی، ارزشی و... را برای زن به عنوان حقوق مسلم به رسمیت شناخته است. درحالی که این معاهدات بین المللی بیشتر بر یک بُعد از وجود زن، آن هم بُعد ظاهری و جنسیتی او تأکید دارد و قوانین آن با نیازهای طبیعی زن، دچار تعارض و تضاد است که ظلمی مضاعف به زنان وحتی مردان را در ÷ی دارد.
There are wise developmental differences between men and women. In recent decades, the issue of women as an international issue has been addressed by citations such as the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women and the 2030 Document, the main nature of which is to create a complete similarity between men and women based on gender. It imposes requirements on governments and nations. Islam, considering all the rights of women, gives her a high status. But at the same time, there is a balance between the rights of men and women in Islam, which is commensurate with the dignity and nature of each. This descriptive-analytical study, in a library and field manner, seeks to evaluate the provisions of international treaties and instruments, with Qur'anic verses on women's rights, based on Tasnim's interpretation. Tafsir Tasnim, based on the verses of the Qur'an, has recognized rights such as: developmental, legislative, value, etc. rights for women as inalienable rights. While these international treaties place more emphasis on one dimension of a woman's existence, namely her appearance and gender, and whose laws are in clear conflict with a woman's natural needs, this attitude causes double oppression of women, and even men.
Machine summary:
ارزيابي جايگاه حقوقي زن در کنوانسيون هاي بين المللي بر اساس تفسير تسنيم (تاريخ دريافت : ٩٨/٠٦/١٥ – تاريخ پذيرش : ٩٨/٠٩/٢٠) 1 خديجه احمدي بيغش چکيده زن و مرد مورد اهتمام استنادي مراکز و معاهداتي همچون "کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان " و "سند٢٠٣٠" قرار گرفته که مبناي اصلي آنها، ايجاد نوعي تشابه کامل جنسيتي ميان زن و مرد است و الزاماتي را فراروي دولت ها و ملت ها قرار داده اند.
اسناد بين المللي، حقوق زن ، معاهده رفع تبعيض عليه زنان ، سند ٢٠٣٠، تفسير تسنيم مقدمه قرآن ، دربارٔە آفرينش انسان ، شخصيت وجودي، کردار و رفتار وي بحث کرده ، و هرگز زن و مرد را از يکديگر جدا ندانسته و آنان را از يک منشأ، و از يک حقيقت ميداند.
همچنين با بررسي مسايل زنان و داوري درست درباره حقوق ، تکاليف و مسئوليت هاي فردي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي آنان ، خانواده را به عنوان يک نهاد اساسي در جامعه پذيرفته و بر تکميل کنندگي نقش زن و مرد در اجتماع ، نيازها و حقوق متقابل آنها، را مورد تاکيد قرار داده است .
٢-٢- حقوق تکويني زن در تفسير تسنيم آفرينش انسان ، شخصيت وجودي، کردار و رفتار او در دين اسلام و آيات قرآن بحث شده است و هرگز زن و مرد را از يکديگر جدا ندانسته و آنان را ازيک منشأ، از يک جنس و از يک وجود تلقي کرده و براي هرکدام در عين تفاوت هاي فيزيکي و روحي، شخصيت و حقوق مستقل و جايگاه ارزشمند در نظر گرفته است .