Abstract:
شرکتهای خانوادگی به خاطر حفظ ثروت اجتماعی-عاطفی خود در فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکتی مشارکت مینمایند. با این وجود، آنها به خاطر منافع اقتصادی و تعارض نمایندگی بالا بین سهامداران جزء و عمده به انجام فعالیتهای اجتناب مالیاتی نیز تمایل دارند. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلی مالکیت خانوادگی به عنوان یکی از ساختارهای مالکیت، بر رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی و اجتناب مالیاتی شرکتها میباشد. فرضیههای پژوهش توسط نمونهای متشکل از 126 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1393 تا 1397 مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش با توجه به نظریه ذینفعان نشان میدهد که بین مسئولیتپذیری اجتماعی و اجتناب مالیاتی رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که مالکیت خانوادگی، مطابق با نظریه ثروت اجتماعی- عاطفی و همسویی منافع بین مدیران و مالکان و مسائل نمایندگی کمتر در آن، رابطه منفی بین مسئولیتپذیری اجتماعی و اجتناب مالیاتی شرکتها را تعدیل (تشدید) میکند. نتایج آزمون تحلیل حساسیت نیز نشان داد که استفاده از معیار جایگزین برای سنجش اجتناب مالیاتی نیز تاثیری بر نتایج اصلی پژوهش ندارد و نتایج پژوهش از استحکام برخوردار است. پژوهش حاضر ضمن پاسخگویی به سوالهای پژوهش، درصدد درک نقش تعهد اجتماعی در زمینه روشهای صرفهجویی مالیاتی و همچنین بررسی نقش تعدیلی مالکیت خانوادگی در این زمینه است و نشان خواهد داد مالکیت خانوادگی چه تاثیری بر رفتار اقتصادی و اخلاقی شرکتها میگذارد؛ که این موضوع به عنوان یک دستاورد علمی میتواند اطلاعات سودمندی را در اختیار استفادهکنندگان اطلاعات حسابداری قرار دهد.
Family companies participate in corporate social responsibility activities to maintain their socio-emotional wealth. However, they are also interested in tax avoidance activities due to economic benefits and high agency conflict between minor and major shareholders. Therefore, the purpose of the present study is to investigate the moderating role of family ownership as one of the ownership structures on the relationship between social responsibility and corporate tax avoidance. The research hypotheses are tested by using a sample consisting of 126 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2014 to 2018. The results of the study, according to stakeholder theory, show that there is a significant negative relationship between social responsibility and tax avoidance.The results also showed that family ownership, in accordance with the socioemotional wealth theory and alignment of interests between managers and owners has less agency issues in it. Family ownership as moderating variable exacerbates the negative relationship between social responsibility and corporate tax avoidance. Also, the results of the sensitivity analysis test showed that the use of alternative criteria to measure tax avoidance also has no effect on the main results of the research and the results of the research are robust. The present study, while answering the research questions, seeks to understand the role of social commitment in the field of tax savings methods and also to examine the moderating role of family ownership in this field and will show what effect family ownership has on the economic and moral behavior of companies; As a scientific achievement, this issue can provide useful information to users of accounting information.