Abstract:
هدف: طبی سازی از موضوعات حیطهی فلسفه پزشکی است و پدیدهای است که در آن به موضوع مورد بحث به مثابه یک معضل طبی نگریسته شده، و برای آن راه کارهای طبی جستجو میشود. این مطالعه به طبی سازی درس خواندن پرداخته است. در کشور ما برای اولین بار است که این موضوع مطرح میشود.
مواد و روشها: این مطالعه، یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتواست. نمونههای مطالعه، یادداشتهای درج شده در حاشیه پرونده مراجعه کنندگان به کلینیک طب سنتی بودند. نهایتا دادهها به روش آنالیز محتوا تجزیه و تحلیل شدهاند.
یافتهها: مراجعان برای افزایش یادگیری، تمرکز و حافظه، افزایش سطح انرژی بدنی، افزایش تحمل نسبت به بیخوابی، طلب دارو کرده بودند و بر این باور بودند که داروهای گیاهی بیعارضه هستند. پزشکان در قبال این نوع از تقاضاها تشخیص ضعف عمومی، اضطراب و افسردگی یا بیش فعالی داده و داروهای تقویتی یا داروهای ضد اضطراب و افسردگی تجویز میکنند.
نتیجهگیری: به کارگیری گیاهان دارویی برای افزایش حافظه و نیروی بدنی، و همچنین طبی سازی مسائل مرتبط با آموزش، از قبل هم مطرح بودند. از آنجا که گروه هدف در طبی سازی درس خواندن سنین کمتر هستند، این نوع طبی سازی میتواند خطرناک باشد. زیرا دارو در این گروه سنی ممکن است، عوارض بیشتر و متفاوتی داشته باشد و از سویی این تفکر را که هر مشکلی با دارو حل شدنی است، در آنان نهادینه میکند.
Purpose: Medicalization is one of the topics in the field of medical philosophy and it is a phenomenon in which the subject in question is seen as a medical problem, and medical solutions are sought for it. This study deals with the medicalization of reading lessons. This is the first time in our country that this issue has been raised.
Materials and Methods: This study is a qualitative study of content analysis. Examples of the study were the notes inserted in the margins of the files of those referred to the traditional medicine clinic. Finally, the data were analyzed by content analysis.
Findings: Clients sought medication to increase learning, concentration and memory, increase physical energy levels, and increase insomnia tolerance, and believed that herbal remedies were safe. Doctors diagnose general weakness, anxiety and depression, or hyperactivity in response to these types of requests, and prescribe tonics or anti-anxiety and anti-depressant medications.
Conclusion: The use of medicinal plants to increase memory and physical strength, as well as medical issues related to education, were already raised. This type of medicine can be dangerous because the target group in medicine is younger. Because drugs in this age group may have more and different side effects, and on the other hand, it institutionalizes the idea that any problem can be solved with drugs.