Abstract:
هدف اصلی سیستمهای آموزشی پروراندن انسان و آمادهسازی ذهن او برای یادگیری مباحث آموزشی است. همواره در طول نظام آموزش یادگیری تجربهای همراه با استرس بوده است، بدین صورت که اگر میزان استرس افراد زیاد و تهدید کننده باشد میتواند موجب بروز مشکلات جدی بر سلامت، عملکرد و موفقیت تحصیلی دانشجویان شود. در دانشگاهها و فضاهای آموزشی عوامل گوناگونی بر اضطراب و استرس دانشجویان تأثیر دارند که یکی از مهمترین آنها محیط اطراف بوده است. در پژوهش حاضر استرس به عنوان یک تعامل پیچیده و پویا بین انسان و محیط اطرافش در نظر گرفته شده و با بهرهگیری از فاکتورها و عوامل کالبدی محیطی مژثر بر ایجاد تنش و اضطراب یا کاهش آن، کارایی کیفیت فضاهای آموزشی مورد بررسی قرار داده شده است. روش پژوهش حاضر در مرحله اول کیفی بوده، سپس با استفاده از ضریب پیرسون میزان همبستگی دو متغیر استرس و کیفیت یادگیری دانشجویان سنجیده شده است و ضریب همبستگی پیرسون عدد -0.703 محاسبه شده که نشاندهندهی رابطهی همبستگی منفی بین این دو متغیر بوده. همچنین با شناخت معیارهای محیطی مؤثر بر کاهش استرس و عوامل مزاحم یادگیری، سعی در طراحی بهینهی محیطهای آموزشی و یادگیری شده است.
Machine summary:
روش پــژوهش حاضــر در مرحلــه اول کیفــی بــوده ، ســپس بــا اســتفاده از ضــریب پیرســون میــزان همبســتگی دو متغیــر اســترس و کیفیــت یــادگیری دانشــجویان ســنجیده شــده اســت و ضــریب همبســتگی پیرســون عــدد ٠,٧٠٣- محاســبه شــده کــه نشــان دهنــده ی رابطــه ی همبســتگی منفــی بــین ایــن دو متغیــر بــوده .
عوامل مؤثر بر کارایی فضای آموزشی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه و سئوالات پژوهش بنــا بــر ضــرورت پــژوهش (لشــکریپــور و همکــاران ، ١٣٨٥، ویســتاری و همکــاران ، ٢٠١٠و ارجــن ، ٢٠١٣)، فــرض بــر ایــن اسـت کـه رابطـه ای میـان اسـترس دانشـجویان و میـزان یـادگیری مباحـث آموزشـی آن هـا برقـرار بـوده اسـت ، بنـابراین مبتنـی بر آن سئوالات تحقیق عبارتند از: - چگونه رابطه ای میان میزان استرس دانشجویان و میزان یادگیری آن ها وجود دارد؟ - کدام عوامل محیطی نقش مؤثری در افزایش میزان یادگیری دانشجویان دارد؟ روش اجرای پژوهش بــا توجــه بــه نقــش عوامــل محیطــی دانشــگاه بــر میــزان اســترس دانشــجویان و بــه مــوازات آن تــأثیر اســترس بــر کیفیــت یــادگیری و عملکــرد تحصــیلی دانشــجویان ، روش تحقیــق کیفــی مــد نظــر قــرار گرفتــه و بــرای کشــف ارتبــاط میــان ایــن عوامـل از مداخلـه مسـتقیم و احساسـات انسـانی بـرای تفسـیر پدیـده هـا بهـره گرفتـه شـده اسـت .
در مرحلــه ی بعــد، بــا توجــه بــه داده هــای هــر دو پرسشــنامه ، کــه متغیرهــای فاصــله ای هســتند، بــا اســتفاده از ضــریب پیرســون میــزان همبســتگی بــین دو متغیــر مســتقل میــزان اســترس دانشــجویان و متغیــر وابســته میــزان یــادگیری دانشــجویان بــرآورد شــده اســت در جــدول ٢ ضــریب همبســتگی و میــزان معنــادار بــودن رابطــه بــین دو ایــن متغیــر بــر اســاس نتــایج نرم افزار SPSS ارائه شده است ؛ جدول ٢ .