Abstract:
طی دو دهۀ اخیر مطالعات یادگیری کارآفرینانه با تمرکز بر نحوۀ یادگیری فرد کارآفرین در فرایند کارآفرینی، مدلهای متعددی از این پدیده را ارائه نمودهاند. بهدلیل عدم توجه این مدلها به تعاملیبودن یادگیری در بستر جمعی، هیچیک از مدلهای یادگیری کارآفرینانه، قابلیت بهکارگیری در سازمانهای از پیش تأسیسشده را ندارند. ازاینرو در این تحقیق در چارچوب روش نظریۀ برخاسته از داده و با مطالعه کسبوکارهای نوآور شبکه نمایش خانگی، یک مدل نظاممند و مفهومی از یادگیری کارآفرینانه سازمانی ارائه شده است که مقولههای کلیدی این سازه را نشان میدهد. در این مطالعه با بهرهگیری از روش نمونهگیری نظری، تعداد 20 مصاحبۀ نیمهساختیافته با مدیران ارشد و کارشناسان حوزۀ شبکه نمایش خانگی صورت پذیرفت و درنهایت 3 مصاحبه کنترل متقاطع بهمنظور واکاوی، استخراج و تأیید یافتههای حاصل از مرحلۀ اول انجام شد. براساس نتایج حاصله مقوله محوری این سازه، مفهوم یادگیری تعاملی، فرصتگراست که به قابلیتهای پویای ترکیبی بهعنوان پیامد فرایند منتهی میشود. همچنین"جو کارآفرینانه و تغییرات بازار" بهعنوان شرایط علی، "شبکهسازی و معماری سازمانی یادگیرنده" بهعنوان شرایط زمینهای، "عوامل فرهنگی اجتماعی، دولت و دانشگاه" بهعنوان شرایط محیطی و "راهبرد اثر مطلوب، راهبرد انطباقی و راهبرد اهرمی" بهعنوان راهبردها در مدل یادگیری کارآفرینانه سازمانی شناخته شدند.
Over the last two decades, entrepreneurial learning studies have focused on how entrepreneurs learn in an entrepreneurial process, and have presented several models of this phenomenon.Because of their lack of attention to the interactivity of collectively learning, none of the entrepreneurial learning models is capable of being used in predetermined organizations.Therefore, in this research, in the framework of grounded theory, and with the study of innovative businesses in the home screen network, a systematic and conceptual model of corporateentrepreneurial learning has been presented that illustrates the key categories of the structure.In this study, using a theoretical sampling method, 20 semi-structured interviews were conducted with senior managers and home screening experts. Finally, 3 cross-control interviews were conducted to examine, extract and confirm the findings of the first stage.Based on the results, the axial category of this structure is the concept of opportunistic interactive learning which results in dynamic combinational capabilities as the process outcome.Also, the "entrepreneurial climate and market changes" as the causal conditions, "networking and learning organizational architecture" as contextualconditions, "cultural, social factors, government and university" as environmental conditions and "optimal strategy, adaptive strategy and leveraging strategy" as strategies were recognized in the corporate entrepreneurial learning model.
Machine summary:
خلاصه کدگذاري محوري کد کدهاي اوليه مفاهيم مقوله ها CC141 يادگيري مهارت شناسايي يا خلق فرصت يادگيري CC٢١١ يادگيري تعاملي مهارت بهره برداري از فرصت تعاملي مقوله محوري CC٢٣١ يادگيري تعاملي مهارت انعطاف پذيري در برابر فرصت ها فرصتگرا CF١٢١ ايجاد انگيزه براي يادگيري کارآفرينانه در کارکنان CF١٢٢ آزادي عمل و استقلال کارکنان در مراحل يادگيري جو Cf123 نظام پاداش براي تقويت رفتار يادگيري کارآفرينانه CF١٢٤ دسترسي به منابع موردنياز براي شناسايي و بهره برداري از فرصت ها شرايط علي CF131 تغييرات فناورانه Cf132 شدت رقابت تغييرات بازار CF133 افزايش انتظارات مشتريان 41 ST1121 استفاده ابزردانگيش يااززمامننايبع ماوججتومادعبه عبنوعانن واسکمونبيعييببررااييشيانادخگيت يفرصت ها يادمگطيلرويب اثر ST113 بهره گيري از قابليت هاي سازماني که به صورت مؤثر به کار گرفته نشده اند ST١٢١ توجه به افزايش توانمندي هاي شرکت در ارزيابي شکست وجود برنامه نظام مند براي تشخيص تغيير روند در بازار به منظور افزايش يادگيري ST122 انعطاف پذيري شرکت انطباقي ST١٢٣ يادگيري از شکست ها و موفقيت هاي پروژه هاي رقبا راهبردها ST١٣١ اهرم قراردادن منابع موجود سازمان براي يادگيري گروهي ST١٣٢ اهرم قراردادن قابليت هاي سازمان هاي همکار براي يادگيري گروهي يادگيري ST133 اهرم قراردادن روابط اجتماعي بين اعضاي سازمان براي يادگيري گروهي اهرمي ST١٣٤ اهرم قراردادن روابط اجتماعي بين اعضاي سازمان براي يادگيري گروهي CX١١١ ايجاد روابط بين سازماني براي تبادل اطلاعات و خلق دانش جديد CX١١٢ يادگيري به کارگيري منابع و قابليت هاي ساير سازمان ها شبکه سازي CX١١٣ مشارکت در ارائه نوآوري با ساير سازمان ها CX١١٤ شناسايي و بهره برداري فرصت ها از طريق شبکه زمينه ها CX211 ساختار يادگيرنده معماري CX212 سرمايه اجتماعي يادگيرنده سازماني CX213 نظام شناختي سازمان يادگيرنده يادگيرنده OT111 قابليت تطبيق با تغييرات محيطي قابليت هاي OT112 قابليت جذب دانش جديد پوياي پيامدها OT١١٣ قابليت نوآوري جهت ارائه کالا و خدمات جديد ترکيبي EF111 تغيير رفتار مصرف کننده فرهنگي EF112 رسانه هاي جديد اجتماعي اجتماعي EF١١٣٤ ايجافددقاوان نين ساخحتمااريهتاييومتؤسثريبل اکينندحه ماريشت د اشزبمکاله کنيمات ش فکرخاينگي دولت معحويامطل ي EF١١٥٦ بهره گيريا اسزفتاحده يوقابهت ه داگنيشرگيا اهزيمشصانوعرت ان شدبانکشه گنامهاييش خانگي دانشگاه مقوله محوري : يادگيري تعاملي فرصت گرا براساس يافته هاي اين پژوهش ، مقوله محوري در پديدة "يادگيري کارآفرينانه سازماني" مقولۀ يادگيري تعاملي فرصت گراست .