Abstract:
زمینه و هدف: ناتوانیهای یادگیری عاملی موثر بر بسیاری از جنبه های زندگی فرد از جمله مهارت اجتماعی است، به گونه ای که عمده کودکانی که مهارت اجتماعی ضعیف دارند، افسرده و منزوی می شوند. بنابرین هدف پژوهش تدوین الگوی ساختاری مهارت اجتماعی کودکان با ناتوانی های یادگیری بر اساس سبک های دلبستگی با نقش واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی بود.
روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. تعداد 200 نفر از دانش آموزان با ناتوانی یادگیری مراجعه کننده به مرکز درمان ناتوانی های یادگیری بوجیکای شهر تهران در سال-98 1397-با روش - نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و فرم والدین پرسشنامه مهارت اجتماعی(گرشام و الیوت، 1990 )، فرم والدین پرسشنامه سبک دلبستگی (هالپرن و کاپنبرگ، 2006 )، و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (جینکینز و مورگان، 1999 ) برای جمعآوری داده ها استفاده شد. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری و آزمون اثرهای واسطه ای در مدل پیشنهادی با روش بوت استراپ انجام شد.
یافته ها: برآیندها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. بر اساس نتایج، سبک های دلبستگی اجتنابی و
Background and Purpose: Learning disabilities affect many aspects of a person's life, including
social skills. And, most children with poor social skills are depressed and isolated. Therefore, this
study aimed to develop a structural model of social skills in children with learning disabilities based
on their attachment styles, through the mediating role of academic self-efficacy.
Method: The present study was an applied research in its objective and a survey-correlational study
using structural equations in the method of gathering the data. A sample of 200 students with learning
disabilities referring to Bujika Center for the Treatment of Learning Disabilities in Tehran in 2019-
2020 were selected by convenience sampling. The Social Skills Rating System-Parents Version
(Gresham & Elliott, 1990), the Kinship Center Attachment Questionnaire (Halpern & Kappenberg,
2006), and the Academic Self-Efficacy Scale (Jinks & Morgan, 1999) were used to collect data.
Research data were analyzed by structural equation modeling and mediation effect testing in the
proposed model using bootstrap method.
Results: Findings showed that the proposed model was fitted to the data. Based on the results,
anxious and avoidant attachment styles and academic self-efficacy were negative and positive
predictor of social skills, respectively (p<0.05). Findings also confirmed the mediating role of
academic self-efficacy in the relationship between anxious and avoidant attachment styles and social
skills.
Conclusion: Therefore, it can be concluded that anxious and avoidant attachment styles decrease the
social skills in children with learning disabilities, while the indirect effect of attachment styles
through the mediating role of academic self-efficacy improves the social skills in these children.