Abstract:
دانش نشانه شناسی پس از طرح نظریات فردینان دو سوسور، از مهمترین کلیدهای تحلیل مباحث زبانی روایات و متو ن ادبی به حساب می آید. تحلیلهای نشانه معناشناسی در حوزه روایات ادبی،هنری، عرفانی و اسطوره ای نیز می کوشد تا مدلولها و مفاهیم ذهنی و تجربیات روایتگران را مورد بحث و تحلیل قرار دهد. روایت مکاشفه بهاولد، عارف بزرگ سده ششم هجری حکایت از آن دا رد که سالک راه خداوند پس از قرار گرفتن در مقام جستجوگر خدا می تواند به جلوه هایی از عالم غیب دست یابد که با بسط وجود و هویت انسانی او همراه است. مساله بسط وجود به لحاظ نشانه معناشناسی هم مفهومی است که از فرو ریختن قالبهای اولیه وجود سالک حکایت می کند و هم شدن و صیرورت او را در جریانی وجودی و متافیزیکی همراه با بودنی در ساحت غیب تبیین می کند. پژوهش حاضر بیانگر این دستاورد است که مکاشفات عارفان تنها تحولی در ساحت ذهنیت و مفاهیم زبانی نیست که بیانگر تغییر وجود، بسط و سعه من عارفانه و شدن دوباره و جدید سالک است.
Knowledge of semiotics is one of the most important keys in the analysis of the linguistic issues of narrations and literary texts after the ideas of Ferdinand de Saussure.Semantic semantic analysis in the field of literary, artistic, mystical and mythological narratives also tries to discuss the meanings and mental concepts and experiences of narrators.The narration of the revelation of Bawald, the great mystic of the sixth century AH, indicates that the seeker of the path of God, after being in the position of seeking God, can achieve manifestations of the unseen world that are accompanied by the expansion of his existence and human identity. The problem of the expansion of existence in terms of semantic sign is both a concept that indicates the collapse of the basic forms of the seeker's existence and explains his coexistence and becoming in an existential and metaphysical flow with being in the realm of the unseen. The present study shows the achievement that the revelations of mystics are not the only changes in the field of mentality and linguistic concepts that indicate the change of my mystical existence, expansion and expansion and becoming a new and new seeker.
Machine summary:
براساس مطالب گفته شده ، در این تحقیق تلاش میشود بـه سـؤالات زیـر پاسـخ داده شود: ١ـ کدام یک از نظام های نشانه -معناشناختی کنشـی، بوشـی و شوشـی در ایـن قطعـه حکمفرما است ؟ ٢ـ فشاره عاطفی و گستره شناختی در این قطعه چگونه است ؟ ٣ـ کدام جریان های حسی-ادراکی در این قطعه بیشتر مورد توجه بوده است ؟ ١-١- پیشینه تحقیق در تحلیل نشانه -معناشناسی روایت و متون ادبی، تحقیقـاتی سـودمند انجـام شـده اسـت .
بـدین ترتیب زبان از طریق استعمال فردی مورد توجه است و این بـدان معنـا اسـت کـه نقـش کارکردی گفتمان و حضور فردی برای تحقق عمل زبانی برجسته میشود.
تیلیش ، ١٣٧٥: ٨٦ـ٨٨؛ فروم ، ١٣٤٦: ٢٥- ٦٩).
تحلیل نشانه -معناشناختی گفتمان شطحیات و مکاشفات او در کتاب معـارف نشـان میدهد که جریان شوشی و بوشی و فرایند تنشی جریان هایی غالب در این اثر اسـت کـه در پی تحول شوشگر و انفصال گفتمانی حاصل میشود.
این جریان ها بـه ویـژه بـه لحـاظ ارتباط آن با جسمانه کـه محـل تلاقـی دنیـای بیـرون و درون اسـت از اهمیـت فراوانـی برخوردار است و تحلیل آن رویکرد عارفانه بهاءولد و تغییر و تحولات او را همراه با شـدت و ضعف فشاره عاطفی و گستره شناختی و دستیابی به تجربه حضور نشان میدهد.
این مکاشفه به شکل روایتی غریب همـراه بـا حضـور جریانات حسی-ادراکی مختلف و تحولات پیدرپی شوشگر از طریق تصاویری که برخاسته از ادراک حضور خدا و تجربه زیسته بهاءولد است بیان شده است .