Abstract:
هدف از این پژوهش مقایسهی نیمرخ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان با حساسیت بینفردی بالا و پایین بود.
روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری کلیهی دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 98-97 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 314 دانشجو از این دانشجویان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از چکلیست تجدیدنظرشدهی نشانههای روانی و پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل تشخیصی و همبستگی چندگانه استفاده شد.
یافتهها نشان داد از بین 9 راهبرد تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان با حساسیت بینفردی بالا و پایین، راهبردهای فاجعهسازی، سرزنش دیگران، نشخوار فکری، پذیرش (0/001>P)، تمرکز مجدد بر برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت، سرزنش خود و تمرکز مجدد مثبت (0/05>P) تفاوت معناداری دارند. همچنین با توجه به مقدار کم لامبدای ویلکز، مقدار زیاد مجذور کای و سطح معناداری میتوان نتیجه گرفت تابع تشخیصی بهدستآمده، قدرت تشخیص خوبی برای تمایز متغیر وابسته دارد.
بر اساس کلیهی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (بهاستثنای دیدگاهگیری) میتوان نیمرخ دانشجویان با حساسیت بینفردی بالا و پایین را از هم تفکیک کرد.
The purpose of this study was to compare the cognitive emotion regulation strategies profile in students with high and low interpersonal sensitivity.
The descriptive and survey method was used. The statistical population was all undergraduate students of the University of Isfahan in the academic year 2018-2019. According multistage cluster random sampling 314 students were selected as samples and they were asked to fill in the Symptom Checklist 90 Revised and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. The data were analyzed by the discriminant analysis and multiple correlation method.
Findings showed that among 9 investigated strategies in two groups of students with high and low interpersonal sensitivity, the catastrophizing, other-blame, rumination, acceptance were significant (P
Based on all cognitive emotion regulation strategies (except putting into perspective), the profile of students with high and low interpersonal sensitivity can be separated.