Abstract:
زمینه و هدف: فساد اداری یکی از معضلات جوامع در عصر حاضر است که پیشگیری و مقابله با آن نیازمند اقداماتی چند بعدی و جامع است. در این راستا مشارکت مردم به عنوان یک رکن ناظر بر عملکرد کارگزاران دولت و حاکمیت، بر اساس اصل مسئولیت همگانی به عنوان یکی از مبانی اندیشه سیاسی اسلام، نقش مهمی در این زمینه ایفاء میکند. بنابراین پژوهش حاضر به تبیین نقش مشارکت مردم و چگونگی نظارت همگانی بر کنترل نهادهای قدرت بر پایه سیاست جنایی مشارکتی در پیشگیری از فساد اداری پرداخته است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع پژوهش توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از منابع کتابخانهای، مطالب جمعآوری و تحلیل شدند. یافتهها و نتایج:از مهمترین موانع ساختاری در سیاست مشارکتی پیشگیرانه نسبت به فساد اداری ناآگاهی از رویکردهای پیشگیرانه در قبال فساد اداری، بیبهره بودن مجریان امر از آموزشها و مهارتهای لازم برای انسداد راههای مؤثر در فساد اداری، بیاعتقادی مدیران سازمانهای دولتی به حقوق مردم، تعامل نادرست رسانهها و سازمانها، ارائه اطلاعات ناقص به رسانهها و بسته بودن جلسههای اداری به روی رسانهها، مشکل دسترسی آزاد رسانهها به اطلاعات، شفافیت و اطلاعرسانی ناکافی سازمانها نسبت به فساد اداری و گره زدن منافع شخصی و سازمانی با منافع ملی است.
Background and Aim: Administrative corruption is one of the problems of today''s society that coping with it requires multidimensional and comprehensive measures. In this regard, the participation of the people as a pillar overseeing the performance of government agents, based on the principle of public responsibility as one of the foundations of Islamic political thought, plays an important role in this regard. Therefore, the present study explains the role of people''s participation and how public monitoring in the prevention of administrative corruption. Methodology: The present study is an applied research in terms of purpose and utilized a descriptive-analytical methodology. Data collected and analyzed using library resources. Findings and Conclusion: One of the most important structural barriers to participatory prevention policy against corruption is ignorance of preventive approaches to corruption, lack of training and skills to block effective ways to deal with corruption, unfaithfulness of public administration managers to people''s rights. Improper interaction of media and organizations, providing incomplete information to the media and closing administrative meetings to the media, the problem of free access of media to information, transparency and insufficient information of organizations about administrative corruption and linking personal and organizational interests with national interests.