Abstract:
ارزش نهایی فعالیت حسابرسی کمک به مشتریان خدمت برای تشخیص کیفیت اطلاعات دریافت شده میباشد. کیفیت حسابرسی که تعیینکننده عملکرد حسابرسی است، تابع عوامل متعددی است، بنابراین هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی از دیدگاه مشتریان خدمات میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر حسب روش پژوهش، پیمایشی است. دادههای موردنیاز این پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. همچنین برای رسیدن به هدف پژوهش، 29 متغیر مربوط به کیفیت حسابرسی از دیدگاه مشتریان این خدمات شناسایی و به 3 مولفه تقسیم شده است. آزمودنیهای این پژوهش شامل مدیران اعتبارات مستقر در بانکهای کشور است طبق روش نمونهگیری تعداد 123 نفر از مدیران اعتبارات بانکهای کشور به عنوان نمونه آماری تعیین شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و با استفاده از روش تحلیل عاملی فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که ارزشهای اخلاقی بیشترین تاثیر و صلاحیت و شایستگی کمترین تاثیر را بر کیفیت حسابرسی از دیدگاه مشتریان خدمات میگذارند.
The ultimate value of an audit activity is to help consumers identify the quality of information received. The quality of audit that determines the performance of an audit is subject to a number of factors, Therefore, the purpose of this study is to identify and rank the factors affecting the quality of auditing from the perspective of consumers of these services. This research is an applied research and a survey based on the research method. Also, to achieve the purpose of the study, 29 variables related to audit quality were identified from the perspective of consumers of these services and divided into 3 components. The subjects of this study included credit managers based in Iranian banks. Finally, 123 credit managers of banks in the country were selected. SPSS software was also used for data analysis using factor analysis of research hypotheses. The results show that ethical values have the most influence and competence and competence have the least impact on audit quality from the viewpoint of consumers of these services.
Machine summary:
هم چنین برای رسیدن به هدف پژوهش ، ٢٩متغیر مربوط به کیفیت حسابرسی از دیدگاه مشتریان این خدمات شناسایی و به ٣ مؤلفه تقسیم شده است .
نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که ارزش های اخلاقی بیشترین تأثیر و صلاحیت و شایستگی کمترین تأثیر را بر کیفیت حسابرسی از دیدگاه مشتریان این خدمات میگذارند.
(International Accounting Standards Committee, 2013) مشتریان خدمات حسابرسی به دلایل مختلف ، به طور مستقیم کیفیت و مطلوب بودن صورت های مالی را ارزیابی نمیکنند، بلکه به نظر حسابرس مستقل و با صلاحیت درباره اعتبار اطلاعات اتکا میکنند.
)٢٠١٧( ,Cheraghinia &Khodadadi, Veisi در پژوهشی به بررسی رابطۀ بین کیفیت حسابرسی و ساختار سرمایه در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته اند.
)٢٠١٧( Abdoli &Etemadi در پژوهشی به بررسی تأثیر کیفیت حسابرس بر بروز تقلب حسابداری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته اند.
)٢٠١٦( Amini &Salehi, Bozorgmehrian در پژوهشی به بررسی تأثیر کیفیت حسابرسی بر پایداری سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته اند.
برای رسیدن به هدف پژوهش ٢٩متغیر مربوط به کیفیت خدمات حسابرسی از دیدگاه مشتریان شناسایی و به ٣مؤلفه شامل ؛ صلاحیت و شایستگی، ارزش های اخلاقی و تجربه حسابرس تقسیم شده است .
هم چنین با نتایج پژوهش های انجام شده توسط )٢٠١٤( Agoes &Sarwoko که نشان دهنده رابطه مثبت تجربه حسابرس و کیفیت حسابرسی است و نتایج )٢٠١٥( Kurnia &Furiady که نشان داد تجربه کاری، شایستگی و انگیزه حسابرس بر روی کیفیت حسابرسی تأثیر مثبت دارد، مطابقت دارد.