Abstract:
مدیریت مواد زاید جامد شامل روش های مختلفی به منظور کاهش حجم پسماند می باشد که از آن جمله می توان به استفاده مجدد و بازیافت مواد، کاهش از مبداء تولید و همچنین کمپوست سازی اشاره کرد این پژوهش به ارزیابی مدیریت پسماند در مدارس شهر شاهرود پرداخته است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS و روشهای آماری آزمون T وAHP انجام گرفته است. جامعه اماری 46051 نفر از دانش آموزان پسر شهر شاهرود و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 381 نفر می باشند.یافته های نشان می دهد فرضیه با میانگین (23/4)، مورد تایید قرار گرفت. نتایج مدل AHP نشان می دهد عامل «توجه به آموزش و به روز رسانی کارکنان» با میانگین وزن ۰/۱۶۲ به عنوان اولین و مهمترین عامل موثر بر مدیریت پسماندهای مدارس بود. نتیجه کلی اینکه دانش آموزان و معلمان از آگاهی، نگرش و رفتارهای نسبتا سالمی برخوردار بودند. با این وجود باید گفت که مدیریت مواد زائد نه تنها در مدارس بلکه در کلیه ادارات نیاز به توجه بیشتری دارد و باید نگرش افراد حاضر در این اماکن به خصوص مدیران و بخش خدماتی تغییر یابد تا مواد زائد به خصوص کاغذ را به عنوان یک ماده با ارزش تلقی نمایند.متولیان مدیریت مواد زائد کشور باید نسبت به تدوین دستورالعمل جمع آوری و بازیافت مواد زائد ویژه مدارس اقدام نمایند تا تمام مدارس مطابق آن عمل نمایند.
Solid waste management includes various methods to reduce the volume of waste, including reuse and recycling of materials, reduction of production source and also composting. This study evaluates waste management in schools in Shahroud. . Data analysis was performed using SPSS software and statistical methods of T and AHP tests. The statistical population is 46051 male students in Shahroud and the sample size according to Cochran's formula is 381. The findings show that the hypothesis was confirmed with an average of 4.23. The results of AHP model show that the factor of "attention to staff training and updating" with an average weight of 0.162 was the first and most important factor affecting school waste management. The overall result was that students and teachers had relatively healthy knowledge, attitudes, and behaviors. However, it should be said that waste management not only in schools but in all departments needs more attention and the attitude of people present in these places, especially principals and the service sector should be changed to waste, especially paper as a matter of Consider the value of waste management in the country should develop instructions for the collection and recycling of waste for schools to act in accordance with all schools.
Machine summary:
ارزيابي مديريت پسماند در مدارس شهر شاهرود سعيد کاميابي ١* ، علي مسلمي ٢ *١- دانشيار مرکز تحقيقات گردشگري (دامنه جنوبي البرز مرکزي) ، واحد سمنان ،دانشگاه آزاد اسلامي ،سمنان ، ايران ؛ ٢- دانشجوي دکتري جغرافيا و برنامه ريزي شهري واحد سمنان ، دانشگاه آزاد اسلامي سمنان ، ايران ؛ تاريخ دريافت :١٣٩٩/٠٤/٢٩ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٥/٠٩ چکيده مديريت مواد زايد جامد شامل روش هاي مختلفي به منظور کاهش حجم پسماند مي باشد که از آن جمله مي توان به استفاده مجدد و بازيافت مواد، کاهش از مبداء توليد و همچنين کمپوست سازي اشاره کرد اين پژوهش به ارزيابي مديريت پسماند در مدارس شهر شاهرود پرداخته است .
جدول ٤-:وزن و رتبه بندي عوامل موثر بر مديريت پسماند هاي مدارس از ديدگاه مديران پسماند عامل وزن رتبه آگاهي در مورد حفظ سلامت عمومي ، محيط زيست و پسماند هاي مدارس 3 0/134 ايجاد رويه اي مناسب و ضابطه مند براي هر يک از مراحل مديريت پسماند 5 0/118 توجه به آموزش و به روز رساني کارکنان بخش پسماند 1 0/167 توجه به سلامت ، بهداشت و ايمني عوامل اجرايي تحت نظارت مديريت اجرايي 7 0/089 داشتن برنامه عملياتي به منظور کاهش پسماندها 8 0/077 برنامه ريزي و استاندارد سازي جهت مديريت نگهداري و انبار سازي پسماندها 9 0/059 استفاده از تکنولوژي به روز در هر يک از مراحل مديريت پسماند 4 0/123 محاسبه و کنترل جنبه هاي مالي مديريت پسماند 2 0/141 تشکيل جلسات به موقع و عملکرد مناسب کميته پسماند در مدارس 6 0/92 يافته هاي پزوهش ،١٣٩٩ آزمون فرضيه ها به نظر مي رسد در مدارس فرصت مناسبي جهت امکان سنجي مديريت پسماندها وجود دارد.