Abstract:
کتاب تصویری رسانهای است ساختهشده که بهطور عام از دو نظام زبانی تصویر و نوشتار بهره میبرد که در نمونههایی، کتاب فقط به زبان تصویر یا بهاصطلاح بیکلام است. بهرهگیری از نظامهای زبانی جریان ارتباطی را ایجاد میکند و این یعنی نظامهای معنایی مختلف امکان شکلگیری مییابد. نظامهای گفتمانی با توجه به ویژگیهای نشانهمعنایی حاکم بر آنها، به سه دستة کلی هوشمند یا برنامهمدار، احساسی یا تعاملی و رخدادی یا تصادفی تقسیم میشود. پرسش ما این است که در ساختار تجسمی کتابهای تصویری تا چه اندازه میتوان این سه نظام معنایی را براساس الگوی نشانهمعناشناسی نوین قابل تحلیل دانست. در برخی از کتابهای تصویری، بهدلیل ویژگی تصویریتألیفی آنها، میتوان هر سه نظام معناشناختی اشارهشده را در کلیت کتاب بازشناخت. برای اثبات این ادعا و همچنین تحلیل رویکرد خویش، کتابی تصویری با همین ویژگی باعنوان ورود اثر شان تن بهعنوان مورد مطالعاتی برگزیده شده است. با تحقیق دربارة بخشی از سازماندهی تجسمی کتاب مذکور دریافت شد که سوژه میتواند در بخشهایی از کتاب تصویری ورود هر سه نظام روایی، تعاملی و رخدادی را بهطور همزمان مورد خوانش قرار دهد. این تنوع در عرضة نظامهای گفتمانی سوژه را در معناسازی و هویتسازیهای پیدرپی و گاه متضاد قرار میدهد که بهطور متناوب بازسازی میشود؛ به همین دلیل سوژه هویتی چندپاره و تمرکززدا پیدا میکند که وابسته به خوانش (بازنمایی) دیداری در سطح گفتمانی است.
Language in picture books means establishing communication; in this communication, the subject or I faces otherness; they (the subjects) in this opposition define each other and identity-making and meaning-making are formed in the process relation. According to sign-semantic features which govern discourse systems, generally, these systems are divided as following; intelligent or programming, sensible or interaction and event or random. Our question is that in visual structure of picture books, to what extent is it possible to analyze discourse systems on the basis of modern semiotic pattern? In some picture books, as a result of authorstarted feature governing them, all of the aforementioned three semiotic systems can be distinguished. In order to prove our claim and analyze our approach, we have chosen a picture book having the feature called Arrival by Shaun Tan as a case study. The study of a part of visual structure of the aforementioned book showed us that the subject can read all the three narration, interaction and event systems in some parts of the book simultaneously; this variety in establishing discourse systems puts the subject in the situation of constant meaning-making and identity-making which is rebuilt alternately. Therefore, the subject has a fragmentary and decentralizing identity which depends on the visual reading (representation) on discourse level.
Machine summary:
استاديار گروه هنر، دانشکدة عمران ، معماري و هنر، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران را در معناسازي و هويت سازيهاي پيدرپي و گاه متضاد قرار ميدهد که به طور متناوب بازسازي ميشود؛ به همين دليل سوژه هويتي چندپاره و تمرکززدا پيدا ميکند که وابسته به خوانش (بازنمايي) ديداري در سطح گفتماني است .
"An analysis the narrative structure of the folktales ShahBezen: A study on the semiotics of discourse".
401 The Analysis of Semantic Discourse Systems in the Picture Book of Arrival Maryam Mehrvarz 1, Masood Mojaveri Agah 2*, Elham Etemadi 3 1.
Department of Arts, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran 2.
Assistant Professor of Department of Arts, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran Received: 20/02/2020 Accepted: 05/05/2020 Abstract Picture books are the means of establishing two linguistic systems: pictorial and written, in which there are parts where there is only picture, not language.
The study seeks to analyze the visual structure of the picture books in order to see to what extent the discourse systems could be investigated based on the modern semiotic pattern.
In some picture books, because of their visual features, all of the three aforementioned semiotic systems can be distinguished.
The visual structure of the book shows that the subject can read all the three narration, interaction, and event systems in some parts of the book simultaneously.
Keywords: Subject; discourse; narration system; interaction system; aesthetic event; Shaun Tan; Arrival.