Abstract:
شبکه معنایی واژ گان خلود 79 بار درقرآن آمده که 38 بار در مورد دوزخیان که 28 بار آن ( کفارمعاند ) و10بار آن (مؤمنین عاصی) است. این پژوهش با کمک دانش معناشناسی و ادبیات عرب و سیاق آیات همنشین و جانشین با آیات خلود به این نتیجه می رسد که نخست خلود یک مفهوم فرازمانی است چون مربوط به جهان آخرت است وزمان مربوط به دنیا می باشد..دوم خلود در ادب عربی به دو معنای واقعی(ابدیت وجاودانگی) و لغوی یا نسبی (طول اللبث ومدت طولانی( کاربرد دارد..سوم با بررسی های به عمل آمده اکثریت گنهکاران خلودشان لغوی یا نسبی است وبعداز پاکسازی از جهنم و عذاب نجات می یابند اما اقلیتی از کفار معاند که سیاه وعین گناه شده اند،خلودشان در جهنم واقعی وجاودانه است. .چهارم روش این پژوهش اثبات معنای واقعی یا لغوی خلود در جهنم است.پنجم پرسش اصلی این پژوهش جاودان یا زمان داربودن در دوزخ است.
Machine summary:
حال با عنایت به صفات رحمانی الهی مسأله پردغدغه فکری متفکران توحیدی دائـر مدار چگونگی و کمیت میزان حضور در دار مکافـات اسـت ، بـرای دسـتیابی بـه حقیقـت موضوع حضور در جایگاه عذاب موحدان و خصوصاً مسلمانان موضوع جاودانگی حضـور در دوزخ در این پژوهش بررسی شده است .
- مقاله بررسی تأویلات ابن عربی درباره آیات خلود و جاودانگی عذاب در قـرآن از حسن ابراهیمی ، (١٣٨٨) فصلنامه مطالعات عرفانی نویسنده سرانجام همه چیز از جمله جهنم را از دید ابن عربی رحمت و نعمت میدانـد و فطرت توحیدی انسان را باور دارد و حکم آن را در دنیا و آخرت جاری میداند.
- مقاله مساله دوام یا پاداش و کیفر اخروی بـا رویکـرد قرآنـی از محمـود قیـوم زاده (١٣٨٩) پژوهش های فلسفی- کلامی نویسنده گوید: درباره خلود بهشتیان میان علمای اسلامی اختلافی نیست چـون وعـده خداوند به مطیع از نظر عقلی و شرعی و عرفی واجب است ولـی در مـورد خلـود کفـار و مشرکین در عذاب اختلاف نظر است .
- مقاله بررسی عقلی و شواهد قرآنی ، روایی بر اثبات مفهوم خلـود بـه معنـای عـدم پیوستگی عذاب در جهنم از محسن علی نجیمی ، محسن (١٣٩٤) پژوهش نامه قرآن و حدیث اقوال مختلف در مورد احقاب بیان شده که به معنای مـدت طـولانی اسـت نـه مـدت نامحدود و کلمه ماکثون یالابثین آن را تایید میکنند.
فرضیه اصلی پژوهش بر اساس شبکه معنایی واژگان همنشین ، جانشین با خلود در جهنم ، معنای متخذ و مستنبط از آیات قرآن کریم دلالت بر مدت طولانی حضور و نه جاودانگی را دارد و این پرسش فرضیه اصلی پژوهش را تشکیل میدهد.