Abstract:
زمینه و هدف
در فرهنگ اسلامی مانند فرهنگهای مختلف بشری درباره دنیا و مصادیق آن بسیار سخن گفته شده است. شاعران بزرگ زبان فارسی نیز اغلب بر اساس نگرش مذهبی و صبغه فکری خود به این موضوع پرداختهاند. مولوی بعنوان یکی از بزرگترین شاعر-عارفان در ادبیات فارسی، نیز در جایجای مثنوی به طرح دیدگاه و موضع خود درباره دنیا پرداخته است. این پژوهش درنظر دارد با بررسی تصاویر بلاغی دنیا در مثنوی، به جستوجوی ریشهها و پایههای آن در میان آیات، احادیث و روایات بپردازد. در واقع سوال اصلی پژوهش حاضر این است که کدام تصاویر مثبت یا منفی دنیا در مثنوی معنوی با دیدگاه های قرآن کریم و دیگر متون مذهبی همپوشانی و مطابقت دارد و مثنوی در ارایه این تصاویر تا چه اندازه متاثر و ملهم از این متون است؟
روش مطالعه
روش اجرای پژوهش حاضر از نوع کتابخانهای بهصورت تحلیل محتوایی خواهد بود. بدین صورت که در آغاز با مطالعه مثنوی معنوی و دیگر منابع مرتبط و همچنین با استفاده از کتابهای گوناگون، و رجوع به پایگاه های اطلاعاتی الکترونیکی مختلف و استفاده از نشریات و مجلاتی که در ارتباط با موضوع مورد پژوهش هستند، مطالب مورد نظر فیشبرداری شده و سپس بهصورت تطبیقی و با توجه به محتوای مطالب طبقهبندی شدهاند.
یافتهها
مولانا در بیان اکثر تصاویر دنیا، نگاهی قرآنی و وحیانی داشته و با تسلط بر کتاب الهی درعین تاثر از آیات و احادیث، با زیبایی تمام به وصف بدیعی از دنیا میپردازد.
نتیجهگیری
اعجاز و زیبایی کار وی در این است که خلق این توصیفات و تصاویر، با روشی شیوا و تلمیحگونه صورت گرفته است. همچنین تصاویر منفی و مذموم دنیا در این اثر، به مراتب بیشتر از تصاویر مثبت مطرح گردیده است (تقریبا دو برابر)، باوجوداین در هیچ موردی، خود حیات بهتنهایی پست و بیارزش معرفی نمیشود، اما ممکن است بهصورت پست برای انسان مطرح شود.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: In Islamic culture, like different human cultures, much has been said about the world and its examples. The great Persian poets have often dealt with this issue based on their religious attitude and intellectual nature. Rumi, as one of the greatest poet-mystics in Persian literature, has also expressed his views and position about the world instead of Masnavi. This study intends to search for its roots and bases among verses, hadiths and narrations by examining the rhetorical images of the world in Masnavi. In fact, the main question of the present study is which positive or negative images of the world in the spiritual Masnavi overlap with the views of the Holy Quran and other religious texts, and to what extent is the Masnavi influenced and inspired by these texts in presenting these images?
METHODOLOGY: The method of conducting the present research will be library type in terms of content analysis. Thus, in the beginning, by studying the Masnavi Manavi and other related sources, as well as by using various books, and referring to various electronic databases and using publications and magazines that are related to the research topic, the desired materials are filtered and then They are categorized comparatively according to the content of the content.
FINDINGS: Rumi has a Quranic and revelatory view in expressing most of the images of the world, and by mastering the divine book, while being influenced by verses and hadiths, he describes the world in a completely beautiful way.
CONCLUSION: The miracle and beauty of his work is that these descriptions and images have been created in a eloquent and allusive way. Also, the negative and reprehensible images of the world are presented in this work far more than the positive images (almost twice), however, in no case is life itself presented as low and worthless, but it may be presented as low for human beings.
Machine summary:
وي با استفاده از استعارة مکنيه ، به جاي اشارة مستقيم به تعبير «مزرعۀ آخرت »، ترکيب استعاري «جهان کاشتن » را ايجاد کرده است : زانکـــه دانـــد ايـــن جهـــان کاشـــتن هســــت بهــــر محشــــر و برداشــــتن (مثنوي: دفتر ٤، بيت ٢٩٨٩) خداي متعال نيز در آيۀ ٢٠ سورة شوري با تشبيهي لطيف ، مردم جهان را در برابر روزيهاي پروردگار و چگونگي استفاده از آن ، به کشاورزاني تشبيه ميکند، که گروهي براي آخرت کشت ميکنند، و گروهي براي دنيا، و نتيجۀ هر يک از اين دو زراعت را، مشخص ميکند، ميفرمايد کسي که زراعت آخرت را طالب باشد، به او برکت ميدهيم و بر محصولش مي افزاييم : منْ کان يريد حرْث اْلآخرة نزدْ له في حرْثه ».
نتيجه گيري از بررسي تصاوير دنيا در مثنوي معنوي و مطابقت آن با آيات ، احاديث و روايات ، اين نتايج حاصل شده است : - در مجموع ١٣ تصوير منفي و مذموم ، و ٦ تصوير مثبت و ممدوح در مثنوي معنوي درمورد دنيا وجود دارد که با الهام از آموزه هاي ديني شکل گرفته اند.
Masnavi's Hadiths and Tales, Translated and edited by Hossein Davoodi, Tehran: Amirkabir, p 282.
Introducing the authors Mohammad Hossein Sadeghi Darvishi: PhD student in Quran and Hadith, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran.
ar) Yadaleh Maleki: Assistant Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran.
ar Responsible author) Jafar Taban: Assistant Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran.