Abstract:
امروزه فراگیران بهعنوان یکی از ارکان نظام آموزش مهمترین نقش را در فرایند یاددهی یادگیری ایفا می کنند. بدیهی است که عملکرد تحصیلی این فراگیران به میزان تواناییهای آموختهشده یا اکتسابی آنها در موضوعات آموزشگاهی اطلاق می شود که خود این متغیر متاثر از میزان درگیری تحصیلی یادگیرندگان در فرایند یاددهی-یادگیری است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران بود. بدین منظور348 دانشجو (175 نفر مرد، 173 نفر زن) با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند که به پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو وتسنگ (2011) پاسخ دادند. همچنین برای عملکرد تحصیلی دانشجویان، معدل کل نمرات سال تحصیلی 94-93 مورداستفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین درگیری تحصیلی و ابعاد آن (درگیری عاملیت، درگیری شناختی، درگیری رفتاری، درگیری عاطفی و درگیری فراشناختی) با عملکرد تحصیلی دانشجویان ازلحاظ آماری رابطه مثبت و معنی داری است. همچنین نتایج نشان داد که عملکرد تحصیلی و درگیری تحصیلی در بین زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد و درنهایت عملکرد تحصیلی و درگیری تحصیلی بین دوره های لیسانس و ارشد و دکتری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون بر عملکرد تحصیلی معنادار بود ضمنا متغیرهای درگیری تحصیلی قادر به تبیین 32 درصد تغییرات عملکرد تحصیلی است.
Machine summary:
نتایج پژوهش نشان داد بین درگیری تحصیلی و ابعاد آن (درگیری عاملیت ، درگیری شناختی، درگیری رفتاری، درگیری عاطفی و درگیری فراشناختی) با عملکرد تحصیلی دانشجویان ازلحاظ آماری رابطه مثبت و معنیداری است .
در پژوهشی که توسط محسن پور (١٣٨٤) به عنوان نقش کارآمدی، اهداف پیشرفت ، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان سال سوم متوسطه ریاضی شهر تهران با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت ، مشخص شد که 1Appelton راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اثر مستقیم دارد.
هدف پژوهش حاضر نیز در راستای این تحقیقات بررسی رابطه درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران است .
همان گونه که مشاهده میشود، مقدار آماره ی F برای این متغیرها معنادار نمیباشد (٠٠٥≤P)؛ بنابراین فرض همگنی واریانس ها رعایت شده است ؛ بنابراین بین مردان و زنان در این عوامل تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما در متغیر رفتاری و عاطفی (٠٠٥ برای بررسی تفاوت درگیری تحصیلی (مؤلفه ها) و عملکرد تحصیلی بر اساس تاهل ، از آزمون t برای گروه های مستقل استفاده شد.
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران بود.
نتایج پژوهش به طورکلی نشان داد که بین درگیری تحصیلی و ابعاد آن (درگیری عاملیت ، درگیری شناختی، درگیری رفتاری، درگیری عاطفی و درگیری فراشناختی) با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه وجود دارد.
نتایج حاصل از همبستگی پیرسون نشان داد که بین تمامی خرده مقیاس های عاملیت ، رفتاری، شناختی و فراشناختی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.