Abstract:
هدف این مقاله مقایسه وظایف و سرنوشت بنی اسرائیل و مسلمانان در قبال "خلافت" و "وراثت" ظاهری و باطنی، و تحلیل آن با تکیه بر آیاتی از سوره مائده میباشد. روش مقاله تحلیلی توصیفی با تدبر در آیات و روایات و استناد به دادههای تاریخی و تفسیری است. یافتههای بحث به این ترتیب است که عهد خدا که ولایت و امامت، یعنی همان "خلافت" و "وراثت" باطنی و معنوی است، با نصب خلافت ظاهری تکمیل میشود. انسانهای پاک و مطهر، وارث این دو خلافت بوده و حاکمیت بر زمین مقدس، مظهر و نماد وراثت ظاهری به پشتوانه خلافت باطنی میباشد. خلافت معنوی، سبب حفظ خلافت ظاهری و سرزمینی است. امت اسلامی هم همانند بنی اسرائیل، به واسطه دوری از "خلافت" ظاهری و باطنی، از حقیقت اسلام محروم شده نتوانستند آن را حفظ نمایند، لذا الان بیت المقدس، خارج از دسترس مسلمانان است.
The purpose of this article is to compare the duties and fate of Bani Israel and Muslims in relation to the apparent and inner "caliphate" and "inheritance", and to analyze it based on verses from Surah Maedah. The method of the article is descriptive-analytical with reflection on verses and narrations and citation of historical and interpretive data. The findings of the debate are that the covenant of God, which is guardianship and Imamate, i.e, the apparent and inner "caliphate" and "inheritance", is completed by the installation of the apparent caliphate. Pure human beings are the inheritors of these two caliphates, and sovereignty over the holy land is the manifestation and symbol of outward inheritance supported by the inner caliphate. The spiritual caliphate preserves the apparent and territorial caliphate. The Muslim nation like Bani Israel could not preserve the truth of Islam due to its distance from apparent and inner "caliphate", so now Jerusalem is out of the access of Muslims.
Machine summary:
سپس از بني اسرائيل به عنوان نمادي از ملت ها، خواسته شد تا بـه سـرزمين بهشـت گـون «ارض مقـدس » وارد شوند، اما سرپيچي نموده و به علت دوري از وراثت معنوي، نتوانسـتند وراثـت ظـاهري و سرزميني را نيز پس از موسي(ع ) حفظ نماينـد، امـت اسـلامي هـم بـه واسـطه دوري از "خلافت " و "وراثت " ظاهري و باطني، از حقيقت اسـلام محـروم شـده نتوانسـتند آن را حفظ نمايند، لذا الان بيت المقدس ، خارج از دسترس مسلمين است .
در مسأله يهود و بني اسرائيل ، تفاسير، کتاب ها، مقالات و تحقيقات خوب و مفيدي نوشته شده است ، و با جسـت وجـويي کـه در کتـب و مجلات علمي و پژوهشي به عمل آمد، در بـاب مشـابهت مسـلمانان و بنـي اسـرائيل ، در ميان پژوهش ها، مقاله مطالعه تطبيقي رفتار بنياسرائيل و مسلمانان بعد از پيامبرشان بـا تکيه بر تفاسير اهل سنت (کامياب ، ١٣٩٤) کـه بـه مشـابهت در اختلافـات درون دينـي، تکذيب و نافرماني و عهد و پيمان شکني ناظر بوده و در پايان نامـه هـا، بررسـي تطبيقـي ويژگيهاي مشترک قـوم بنـي اسـرائيل و مـردم آخـر الزمـان از منظـر قـرآن و روايـات معصومين (خليليزاده حاجي،١٣٩٣) که به شـباهت هـاي اعتقـادي و فـردي، اجتمـاعي، اقتصادي و سياسي اشاره دارد.