Abstract:
اشتغال در جوامع کنونی بی شک از مسائل دغدغه انگیز بوده و ارتباط تنگاتنگی با معیشت و مسائل خانوادگی افراد داشته و از اهمّ امور به حساب میآید. اشتغال زنان به دلیل کثرت جمعیّت زنان، یا تحصیلات عالیه ایشان، همچنین زنانی که به دلائل عدیده اجتماعی بار زندگی خود و فرزندانشان را به دوش گرفتهاند، ضروری مینماید با تکیه بر آموزههای دینی و دستورهای الهی جهت سازمان دهی به وضعیت اشتغال زنان به راههای عملی و مبتنی بر اصول دینی دست یافت. از این رو مقاله حاضر بر آن است مسأله اشتغال زنان را با توجه به آیات و احادیث مختلف از قرآن و ائمه(ع) مورد بحث و بررسی قرار دهد. جهت انجام این پژوهش نیز با مراجعه به قرآن و کتب حدیث، و با رویکردی که مد نظر نگارنده است به موضوع مورد بحث پرداخته شده است. نتیجه مترتب بر این بررسی نیز حاکی از این واقعیت است که نقش زن فقط مادری و همسری نبوده، بلکه با انجام این دو نقش مقدّس میتواند عضو مؤثری در جامعه باشد و فعّالانه در جامعه به کار بپردازد.
Employment in today's societies is undoubtedly a matter of concern and is closely related to the livelihood and family issues of individuals and it is considered one of the most important issues. Women's employment due to the large number of women, or their higher education, as well as women who for many social reasons have taken the burden of their lives and their children, are required to achieve practical ways and based on religious principles relying on religious teachings and divine instructions to organize the employment of women. Therefore, the present article intends to discuss the issue of women's employment according to various verses and hadiths of the Qur'an and the Imams (AS). In order to conduct this research, referring to the Qur'an and books of hadith, and with the approach that the author intends, the subject has been discussed. The results of this study also indicate the fact that the role of women is not only motherhood and marriage, but by performing these two sacred roles, she can be an effective member of society and actively work in society.
Machine summary:
مقاله کنوني با رويکرد توصيفي تحليلي خود و بـا تکيـه بر نقل مصاديق مرتبط با موضوع ، در صدد پاسخ به اين پرسش است کـه در آمـوزه هـاي بررسي اشتغال زنان از منظر قرآن و حديث / ٢٦٧ اسلامي براي زنان کارکردي اجتماعي و ساحتي مستقل جهت تأمين معيشت و اسـتقلال مالي وجود دارد؟ پيش فرضي هم که براي اين سؤال به ذهن متبادر ميشود، ايـن اسـت که همچون ساير تعاليم دين مبين اسلام که آحاد بشر فارغ از جنسيت ، داراي جايگـاهي باکرامت هستند که در اين چارچوب زنان نيز في نفسه از کرامت نفس برخـوردار بـوده و در هنگام نبود همسر يا حمايت کننده اي که بتواند امور روزمره ايشان را تأمين نمايد، به تنهايي داراي اين حق هست که بتواند به اشتغال بپردازد و در جهت رفع نيازهاي خود و با حفظ شئون اخلاقي و انساني به کسب درآمد و انجام کار اشتغال داشته باشد.
در آنجـا جاودانـه بماننـد؛[اين ] پذيرايي از جانب خداست ، و آنچه نزد خداست براي نيکان بهتر است » و آيات ديگري نيز اشاره به بهره برداري از زمين است که ميفرمايد: ﴿ولقدمکناکم في ارأرض وجعلنالکم فيهامعايش قليلاماتشکرون ﴾(اعراف /١٠) «و قطعا شما را در زمين قدرت عمل داديـم ، و بـراي شـما در آن ، وسـايل معيشت نهاديم ،[اما] چه کم سپاسگزاري ميکنيد» و در آيه اي ديگر اشاره دارد به اينکه : ﴿هوأنشأکم من ارأرض واستعمرکم فيهافاستغفروه ﴾(هود/٦١) «او شما را از زمين پديد آورد و در آن شما را استقرار داد» و باز در آيه اي ديگر ميفرمايد: ﴿وارأرض وضعهاللأنام ﴾(الرحمن /١٠) «و زمين را براي مردم نهاد» براي درک بيش تر به تفسير اين آيات ، در مجموعه نظري بـه نظـام اقتصـادي اسـلام آمده است که «توصيه به کسب و کار و رابطه ربوبيت الهي را با کسب مال بيان مـيدارد بررسي اشتغال زنان از منظر قرآن و حديث / ٢٧١ که از نعمت هاي خداوند استفاده کنيد و خطابشان کلي است و شـخص خاصـي را مـورد خطاب قرار نداده اند.